چکیده
بدلیل اینکه انتخاب رشته برای هر مقطع از تحصیل ، یکی از مهمترین وظایف و تاثیرگذارترین امور در ادامه روند تحصیلی و کاری فرد محسوب می شود سعی شده در این پروژه، انتخاب رشته دانش آموزان دبیرستان به شکل مطلوبتری صورت گیرد و درصد خطای فرد در اعمال محاسباتی و غیره پایین آید. بعد از مطالعه این دستورالعمل با نحوه کار با نرم افزار آشنا می شوید و نیز از شرایط کسب امتیاز قبولی و انتخاب رشته ها به ترتیب اولویت مطلع می شوید و می توانید نحوه ارزیابی و ارزشیابی را کاملتر درک کنید.
لازم به ذکر است در این پروژه سعی بر آن شده تا اعمالی که نرم افزارهای رسمی وزارت آموزش و پرورش در مقطع دبیرستان تهیه کرده اند را شبیه سازی کند و بتواند خارج از محیط آن نرم افزار اقدام به انجام انتخاب رشته و اولویت بندی رشته ها برای دانش آموزان نماید.
ضمنا این نرم افزار و این پروژه جهت بررسی چهار رشته ریاضی فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی و علوم اسلامی و معارف تهیه و شبیه سازی گردیده است.
مقدمه
هر کس در زندگی بارها دست به انتخاب میزند. چرا که انتخاب یکی از مهمترین فعالیتهای انسان است. انسان با انتخابهای خود مسیر زندگیاش را تعیین میکند. انسان آزاد آفریده شده است و به او این اختیار داده شده است که در بسیاری از موارد آنچه را که مناسب میداند، برگزیند.
به طور مثال کودک یا نوجوان از میان همه دانشآموزان یا اطرافیان خود تنها عدهای را به عنوان دوست خود انتخاب میکند. او برای این انتخاب دلایل و ملاکهای مختلفی دارد. برخی وقتی راه یا چیزی را انتخاب کردند از کار خود راضی هستند و دیگران به دلایل مختلف انتخاب خود را نادرست میدانند.
موارد دیگری هم وجود دارند که در آنها دست به انتخاب میزنیم. انتخاب شغل، انتخاب همسر، انتخاب تیم ورزشی و … از این دسته اند.
لحظات انتخاب، لحظاتی حساس هستند. چرا که با تصمیمگیری درباره روش یا پدیدهای خاص، فرد سرنوشت خود را رقم میزند. انتخاب در زندگی از اهمیت بالایی برخوردار است. با انتخاب درست میتوان از منابع (مادی، مالی، انسانی و اطلاعاتی) به شیوهای مناسب بهرهبرداری کرده و از اتلاف این منابع جلوگیری نمود. انتخابی که مبتنی بر اطلاعات و بینش باشد میتواند به تصمیمگیرنده در جلوگیری از ضایع شدن منابع کمک کند. از طرف دیگر به خاطر آن که فرد تصمیم گیرنده، باید نسبت به انتخاب خود پاسخگو باشد، بنابراین انتخاب صحیح میتواند به او در پاسخگو بودن و مسئولیت پذیری کمک کند.
برخی میپندارند برای آن که بتوان به توسعه کشور و ایجاد پیشرفتهایی در آن کمک کرد، باید تحصیلات دانشگاهی داشت. بهتر است بگوییم افرادی که در دانشگاه تحصیل کردهاند تا اندازهای به رشد و توسعه جامعه کمک میکنند. افراد دیگر نیز میتوانند موجبات توسعه کشور را فراهم آورند. به طور مثال کارگران ساده، کشاورزان، دامداران، رانندگان و بسیاری دیگر که به دانشگاه نرفتهاند نیز در صورتی که کار خود را به درستی انجام دهند، سهم بسیار بزرگی در آبادانی و پیشرفت جامعه دارند. مهمترین مساله ای که باید مورد توجه قرار بگیرد آن است که افراد در زمینههایی مشغول به کار شوند که میتوانند بیشترین بازده را داشته باشند. یک کشاورز خوب بهتر از یک پزشک بد است.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۱
فصل یکم - هدایت تحصیلی در یک نگاه ……………………………………………………………………………………….. ۴
۱-۱- اهداف و ساختار.. ……………………………………………………………………………………………………………….. ۴
۱-۲- اهم مقررات نظام آموزشی متوسطه به شیوه سالی – واحدی………………………………………………………….. ۶
۱-۳- هدایت تحصیلی ………………………………………………………………………………………………………………….. ۷
فصل دوم – هدایت تحصیلی و نقش مدیریت……………………………………………………………………………………… ۹
۲-۱- نقش مدیریت در انتخاب رشته………………………………………………………………………………………………… ۹
فصل سوم – نحوه تهیه هدایت تحصیلی…………………………………………………………………………………………….. ۱۱
۳-۱- اهداف هدایت تحصیلی…………………………………………………………………………………………………………. ۱۱
۳-۲- ملاک های هدایت تحصیلی ………………………………………………………………………………………………….. ۱۵
۳-۳- ضوابط مربوط به نمرات درسی رشته ها و شاخه های مختلف ………………………………………………………. ۱۶
۳-۴- بررسی های مشاوره ای ……………………………………………………………………………………………………….. ۱۸
۳-۵- امتیازهای نمرات دانش آموز………………………………………………………………………………………………….. ۲۱
۳-۶- کلید های امتیازهای آزمون……………………………………………………………………………………………………. ۲۱
فصل چهارم – روش استفاده از نرم افزار……………………………………………………………………………………………. ۲۳
۴-۱- محیط نرمافزار……………………………………………………………………………………………………………………… ۲۳
۴-۲- منوها………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۲۷
۴-۳- ورود اطلاعات دانشآموز……………………………………………………………………………………………………… ۲۷
۴-۴- ورود اطلاعات مشاور…………………………………………………………………………………………………………… ۳۱
۴-۵- بخش مشاهده نتیجه نهایی انتخاب رشته……………………………………………………………………………………. ۳۷
فصل چهارم – بررسی کد برنامه………………………………………………………………………………………………………. ۴۴
۴-۱- ماژول برنامه………………………………………………………………………………………………………………………… ۴۴
۴-۲- فرم های برنامه…………………………………………………………………………………………………………………….. ۴۶
فصل پنجم- نتیجه گیری، پیشنهادات……………………………………………………………………………………………….. ۱۳۶
۵-۱- معایب و مشکلات……………………………………………………………………………………………………………….. ۱۳۶
۵-۲- مزایا و محاسن…………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۳۷
۵-۳- عملکرد………………………………………………………………………………………………………………………………. ۱۳۷
۵-۴- پیشنهادات…………………………………………………………………………………………………………………………… ۱۳۷
۵-۵- نتیجه گیری…………………………………………………………………………………………………………………………. ۱۳۸
مراجع و منابع………………………………………………………………………………………………………………………………. ۱۳۹
فهرست شکلها
عنوان صفحه
شکل ۳-۱- نمون برگ شماره ۴ – نظر والدین دانش آموز……………………………………………………………. ۱۲
شکل ۳-۲- نمون برگ شماره ۳ – نظر خواهی از دانش آموز……………………………………………………….. ۱۳
شکل ۳-۳- نمون برگ شماره ۲ – نظر خواهی از معلمان……………………………………………………………… ۱۴
شکل ۳-۴- نمون برگ شماره ۵ – بررسی های مشاور………………………………………………………………… ۱۵
شکل ۴-۱: کادر Splash………………………………………………………………………………………………………. ۲۴
شکل ۴-۲: انتخاب دانش آموز…………………………………………………………………………………………………. ۲۴
شکل ۴-۳: لیست دانش آموزان……………………………………………………………………………………………….. ۲۵
شکل ۴-۴: محیط اصلی برنامه………………………………………………………………………………………………….. ۲۶
شکل ۴-۵: ورود اطلاعات دانش آموز………………………………………………………………………………………. ۲۸
شکل ۴-۶: روش دوم ورود نمرات راهنمایی……………………………………………………………………………… ۲۹
شکل ۴-۷: مارک دار شدن…………………………………………………………………………………………………….. ۳۰
شکل ۴-۸: ورود اطلاعات مشاور و سربرگ های آن…………………………………………………………………. ۳۱
شکل ۴-۹: فرم نظر خواهی ولی……………………………………………………………………………………………….. ۳۴
شکل ۴-۱۰: فرم نظرخواهی دانش آموز…………………………………………………………………………………….. ۳۵
شکل ۴-۱۱: فرم نظرخواهی معلم………………………………………………………………………………………………. ۳۶
شکل ۴-۱۲: فرم بررسی مشاور………………………………………………………………………………………………… ۳۸
شکل ۴-۱۳- فرم اصلی بعد از مرحله بررسی مشاور…………………………………………………………………….. ۳۸
شکل ۴-۱۴: فرم نهایی انتخاب رشته…………………………………………………………………………………………. ۳۹
فهرست جدولها
عنوان صفحه
جدول ۳-۱- امتیازهای نمون برگ نظر خواهی از دانش آموز (۵ امتیاز)…………………………………………. ۲۲
جدول ۳-۲- امتیازهای نمون برگ نظر خواهی از والدین (۵ امتیاز)……………………………………………….. ۲۲
جدول ۳-۳- امتیازهای نمون برگ نظر خواهی از معلمان (۱۰ امتیاز)…………………………………………….. ۲۲
مراجع و منابع
۱- توکلی، یدا الله و ایزدی، علی اصغر و مصطفی پور، فریدون و فولادی، عزت الله و محمد خانی، شهرام و ابراهیم زاده، ناهید و جشنانی، زهرا و افخمی، پریسا و حسینی، سید محسن، کتاب برنامه ها و فعالیت های راهنمایی و مشاوره در دوره متوسطه و پیش دانشگاهی، انتشارات ورای دانش با همکاری دفتر برنامه ریزی امور فرهنگی و مشاوره، چاپ اول، تابستان ۸۴
۲- حسینی، سید مهدی، راهنمایی تحصیلی و سیستمهای مختلف آن، انتشارات رشد، وزارت آموزش و پرورش، چاپ دوم،سال ۱۳۷۰
۳- زندی پور، طیبه، کتاب برنامه ریزی تحصیلی و شغلی، شرکت چاپ و نشر کتاب های درسی ایران، چاپ هشتم، سال ۱۳۸۵
عسگریانی، حمید، کتاب راهبر، موسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی. تابستان ۱۳۸۲
نظرات شما عزیزان: