مقدمه:
هر ساله میزان قابل توجهی ازمنابع انسانی واقتصادی جامعه به علت عقب ماندگی ذهنی دانش آموزان در سنین مختلف به هدر می رود. هرچند تلاش های از قبیل توجه به مسائل بهداشتی وتغذیه نوزادان وجلوگیری از حامله شدن مادران در سنین بالا ، ناسازگاریهای خونی ، اختلافات هورمونی … انجام می شودولیکن این مسئله همچنان یکی از مشکلات اساسی هرجامعه ای می باشد .
یکی از مسائلی که درزندگی کودکان عقب مانده ذهنی ممکن است زیاد باشد مسئله شکست بیشتر درزندگی آنها باشد . درواقع شکست یک پیامد منفی است که اگر بطور مکرر رخ بدهد منجر به کاهش انگیزه در افراد شود بخصوص اگر این فرد عقب مانده ذهنی باشد که باعث ارزشیابی نادرست آنها از خود ونادیده گرفتن تواناییهاودر نتیجه احساس ضعف وناتوانی در آنها میگردد.
عوامل زیادی در موفقیت وشکست دانش آموزان دخالت دارند وطبق تحقیقات انجام شده یکی از این عوامل نحوه اسناد دادن آنها می باشد بدین معنی که اسناد نامطلوب منجر به کاهش انگیزش در آنها می شود. تئوری اسناد از تئوریهای شناختی انگیزش است که هدف آن بررسی شیوهایی است که افراد ،رویدادها وحوادث راتعیین کرده وبه دنبال روابط روابط علت ومعلولی بین آنها هستند. (هاروی ، ویری ۱۹۸۴)
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول
مقدمه …………………………………………………………………۲
بیان مسئله ………………………………………………………………………………..۳
فرضیه تحقیق …………………………………………………………………………….۴
تعاریف عملیاتی ……………………………………………………………………………۵
فصل دوم: پیشینه تحقیق
سابقه پژوهش ………………………………………………………………………………..۸
نظریه هایدر…………………………………………………………………………………..۹
جونز ودیویس…………………………………………………………………. ………۱۰
هارولد کلی…………………………………………………………………………….. ۱۱
شیور………………………………………………………………………………….. ۱۲
سه بعدی واینر………………………………………………………………………… ۱۳
خطاها و سوگیری اسناد……………………………………………………………… ۱۴
سوگیری مربوط به جنس…………………………………………………………….. ۱۷
اسنادها درمورد خود………………………………………………………………….. ۱۸
عاملان در برابرناظران………………………………………………………………..۱۹
سبکهای انتسابی………………………………………………………………………. ۲۰
نتسابهای درماندگی انسان………………………………………………………….. ۲۲
اسناد مربوط به بازده……………………………………………………………. ۲۴
اسناد بعد از موفقیت وشکست…………………………………………………… ۲۵
اسنادها ورفتار …………………………………………………………………… ۲۷
تعریف استثنایی …………………………………………………………………..۲۸
گروهبندی دانش آموزان استثنایی……………………………………………… ۲۹
تاریخچه عقب ماندگی ذهنی ………………………………………………….. ۳۰
تعریف عقب ماندگی ذهنی …………………………………………………….. ۳۱
رفتار سازشی…………………………………………………………………….۳۵
طبقه بندی کودکان عقب مانده …………………………………………………. ۳۷
گروه آموزش پذیر …………………………………………………………….. ۳۹
تحقیقات داخلی وخارجی………………………………………………………..۴۱
فصل سوم: روش اجرای تحقیق
روش طرح وتحقیق …………………………………………………………… ۴۴
جامعه آماری …………………………………………………………………….۴۴
نمونه آماری………………………………………………………………………۴۴
ابزار تحقیق ………………………………………………………………………۴۵
روش اجرای تحقیق………………………………………………………………۴۵
روش تجزیه وتحلیل …………………………………………………………….۴۶
فصل چهارم : تجزیه وتحلیل اطلاعات
تجزیه وتحلیل اطلاعات ………………………………………………………۴۸
فصل پنجم : بحث ونتیجه گیری
نتیجه گیری ……………………………………………………………………….۶۵
پیشنهادات ………………………………………………………………………….۶۶
محدودیتهاومشکلات ……………………………………………………………..۶۷
منابع
منابع………………………………………………………………………………..۶۹
ضمائم
ضمائم …………………………………………………………………………… ۷۳
منابع وماخذ
۱) بست ، جان ، روشهای تحقیق در علوم تربیتی ورفتاری ، ترجمه : طالقانی – پاشا شریفی ، انتشارات رشد ، چاپ پاییز سال ۱۳۷۱٫
۲) کریمی ، یوسف ، روان شناسی اجتماعی انتشارات ارسباران سال ۱۳۷۵٫
۳) جی وبیلو کنترلز، روان شناسی اجتماعی در آموزش وپرورش ، ترجمه : کریمی ، یوسف ، نشر ویرایش سال ۱۳۷۵٫
۴) جان مارشال ریو ، انگیزش وهیجان ترجمه سید محمدی یحیی، نشر ویرایش سال ۱۳۷۶٫
۵) دیوید ال ، روزنهان – مارتین ان پی ، سلیگمن ، روان شناسی نابهنجاری آسیب شناسی روانی (۲) ترجمه سید محمدی یحیی تهران ۱۳۷۹٫
۶) دلاور علی ، احتمالات آمار کاربردی در روان شناسی و علوم تربیتی انتشارات رشد سال ۱۳۷۸٫
۷) ریتال اتیکنیون –رچارد اتیکنیون ، ارنست هیلگارد – زمینه روان شناسی جلد دوم ترجمه براهینی محمد تقی وهمکاران انتشارات رشد سال ۱۳۷۵٫
۸) میلانی فر بهروز ، روان شناسی کودک ونوجونان استثنایی انتشارات قومس سال ۱۳۷۹٫
۹) پیتر کله ، لور ناچان ، روشهاو راهبردها در تعلیم وتربیت کودکان استثنایی مترجم ماهر فرهاد انتشارات قومس سال ۱۳۷۲٫
۱۰) هربرت جی گروسمن
۱۱) – اصطلاح شناسی وطبقه بندی در عقب ماندگان ذهنی ترجمه ماهر فرهاد انتشارات آستان قدس رضوی سال ۱۳۶۸٫
نظرات شما عزیزان: