فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده…………………………………………………………………………………………………. ۱
مقدمه۲………………………………………………………………………………………………….
اهداف آیین دادرسی کیفری با نگاه به تاریخچه اصول محاکمات………………………… ۲
تعریف و پیشینه بازداشت موقت۳………………………………………………………………….
اصول مهم میثاق جهانی حقوق مدنی و سیاسی در مورد مقوله بازداشت موقت………….. ۷
بازداشت موقت و حذف دادسراها………………………………………………………………… ۸
بازداشت موقت در قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۷۸………………………………. ۹
بازداشت موقت و شاکی خصوصی………………………………………………………………. ۱۴
تئوری و مبانی نظری………………………………………………………………………………… ۲۴
کودک اولین قربانی فرقه۳۷……………………………………………………………………….
بازداشت در هنگام عبور از پست بازرسی……………………………………………………….. ۴۶
انواع شکنجه ها را می توان به شکل موارد ذیل تقسیم کرد………………………………….. ۵۰
شیوه های شکنجه در دوران بازداشت……………………………………………………………. ۵۰
رنجها و محرومیت ها……………………………………………………………………………….. ۵۱
شرایط نابسامان زندگی…………………………………………………………………………….. ۵۲
تبعیض علیه فلسطینیان ساکن در فلسطین۱۹۴۸…………………………………………………. ۵۶
شلیش (کمیته ثلث) ………………………………………………………………………………… ۵۶
محرومیت از تحصیل………………………………………………………………………………… ۵۷
محرومیت از گردش و تفریح……………………………………………………………………… ۵۸
سهل انگاری پزشکی……………………………………………………………………………….. ۵۹
فهرست منابع و مأخذ……………………………………………………………………………….. ۶۳
چکیده:
در این نوشتار پس از ذکر پیشینهیِ تاریخی بزه دیده در فرایند کیفری و نگاهی مختصر به تاریخچهیِ بزه دیده شناسی، در مورد مبانی نظری بزهدیدگی اطفال سخن به میان آمده و بیتوجهی به «وضعیت خاص» اطفال چون کم سن و سال بودن، وابستگی به پدر و مادر، نیاز به محبت، همنشینی با همسالان کژرو و نظایر آن، از یک سو و از سوی دیگر، بی توجهی به این «وضعیت خاص» از سوی نهادهای کیفری متولی و جامعه، به عنوان مبنای بزهدیدگی اطفال به شمار آمده است. در تهیهیِ پرسشنامهیِ اجرایی نیز سعی گردید که این بی توجهیها به صورت پرسشنامه از مددجویان مطرح گردد. یافتهها حاکی از آن بود که عواملی چون، زندگی در محلههایِ بدنام و فقیر، فقر، مشکلات و نارساییهای خانوادگی، دوستان و همسالان، مناسب نبودن محیطهای محل گذران محکومیت و بیکاری مددجویان ـ که خود موجب روی آوردن آنان به آموزش فنون بزهکارانه است در بزهدیدگی اطفال و تکرار آن مؤثرند و نارساییهای نظام کیفری نیز این امر را تشدید میکند. در پایان هم به منظور پیشگیری از بزهدیدگی اطفال؛ ایجاد زمینهیِ حضور وکیل در محاکمات کیفری، ایجاد زمینههای کار اجباری همراه با کارمزد به جای نگهداری در کانون اصلاح و تربیت، تشکیل دادگاه کیفری اطفال با صلاحیت ذاتی و استفاده از یک رژیم کیفری خاص و مسئولیت نقصان یافته، پیشنهاد گردیده است.
مقدمه :
اینکه انسان ذاتاً و فطرتاً موجودی اجتماعی است با اینکه در نتیجه نیازها اجباراً به زندگی دسته جمعی روی آورده موضوعی است که قرن ها ذهن جامعه شناسان را به خود مشغول نموده است به هر ترتیب انسان از جمله حیواناتی است که به صورت دسته جمعی و اجتماعی زندگی می کند انسان که موجودی آزاد خلق شده برای اینکه بتواند در این اجتماع دوام و قوام بیاورد مقداری از آزادی های خود را به جامعه می بخشد و اجتماع نیز در عوض تعهد می نماید که به مابقی آزادی های فرد احترام گذاشته و از آن دفاع و حمایت نماید. یکی از این آزادی های مشروع فرد در جامعه آزادی تن می باشد اما گاهی اوقات درجوامع سازمان یافته با اختیاراتی که شهروندان به قوه مقننه تفویض می نماید قانونگذار با تصویب قوانین خاص اقدام به محدود کردن این آزادی ها می نماید لذا اصل بر آزادی تن بوده و موارد محدود کننده آزادی تن از موارد استثنایی می باشد که می بایست قانونگذار صراحتاًً به ذکر این موارد بپردازد.
فایل بصورت ورد 64 صفحه قابل ویرایش می باشد
نظرات شما عزیزان: