فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده
فصل یکم : مقدمه پژوهش
۱-۱- عنوان تحقیق: ……………………………………………………………………………….. ۱
۱-۲- مقدمه ………………………………………………………………………………………… ۱
۱-۳- بیان مساله: ……………………………………………………………………………………. ۲
۱-۴- اهمیت و ضرورت پژوهش ……………………………………………………………………… ۷
۱-۵- اهداف پژوهش: ………………………………………………………………………………… ۹
الف- هدف کلی: ………………………………………………………………………………………. ۹
ب – اهداف جزئی:……………………………………………………………………………………. ۹
۱-۶- پرسشهای پژوهش: …………………………………………………………………………….. ۹
الف- اصلی:…………………………………………………………………………………………. ۹
ب- فرعی:…………………………………………………………………………………………… ۹
۱-۷- متغیرهای پژوهش: ……………………………………………………………………………. ۱۰
متغیر پیش بین:……………………………………………………………………………………….. ۱۰
متغیر ملاک:………………………………………………………………………………………….. ۱۰
متغیر تعدیل کننده ……………………………………………………………………………………… ۱۰
متغیر کنترل…………………………………………………………………………………………… ۱۰
۱-۸- تعاریف علمی واژه ها:…………………………………………………………………………… ۱۰
۱-۹- تعاریف عملیاتی واژه ها: ……………………………………………………………………….. ۱۴
فصل دوم : بررسی پیشینه پژوهش
مقدمــه……………………………………………………………………………………………… ۱۶
الف- بررسی نظریهها………………………………………………………………………………….. ۱۹
۲-۱- ارتباطات……………………………………………………………………………………….. ۱۹
۲-۱-۱- اهمیت ارتباطات……………………………………………………………………………… ۱۹
۲-۱-۲- تعاریف ارتباطات……………………………………………………………………………. ۲۲
۲-۱-۳- فرآیند ارتباط………………………………………………………………………………… ۲۶
۲-۱-۳-۱- منبع ……………………………………………………………………………………. ۲۶
۲-۱-۳-۲- رمزگذاری………………………………………………………………………………. ۲۷
۲-۱-۳-۳- وسیله………………………………………………………………………………….. ۲۷
۲-۱-۳-۴- رمزگشایی……………………………………………………………………………….. ۲۸
۲-۱-۳-۵- دریافت کننده………………………………………………………………………………. ۲۸
۲-۱-۳-۶- بازخورد…………………………………………………………………………………. ۲۹
۲-۱-۴- مسیر ارتباطات………………………………………………………………………………. ۲۹
۲-۱-۴-۱- ارتباطات عمودی………………………………………………………………………….. ۲۹
الف- مسیر رو به پایین…………………………………………………………………………………. ۲۹
ب- ارتباطات رو به بالا…………………………………………………………………………………. ۳۰
۲-۱-۴-۲- ارتباطات در سطح افقی……………………………………………………………………… ۳۱
۲-۱-۵- مدل ارتباطات…………………………………………………………………………………. ۳۲
۲-۱-۶- اصول ارتباطات…………………………………………………………………………….. ۳۵
۲-۱-۷- ارتباطات سازمانی از دیدگاه مکاتب مختلف مدیریت……………………………………………… ۳۸
۲-۱-۷-۱- دیدگاه کلاسیکها در مورد ارتباطات:………………………………………………………… ۳۸
۲-۱-۷-۲- نظریه نئوکلاسیکها و ارتباطات…………………………………………………………… ۴۰
۲-۱-۷-۳- دیدگاه سیستمی در مورد ارتباطات………………………………………………………….. ۴۰
۲-۱-۷-۴- دیدگاه اقتضایی و ارتباطات……………………………………………………………….. ۴۱
۲-۱-۷-۵- دیدگاه مراودهای یا تعاملی در مورد ارتباطات…………………………………………………. ۴۱
۲-۱-۸- اثربخشی در ارتباطات میان فردی ……………………………………………………………… ۴۲
۲-۱-۹- ویژگیهای اثربخشی………………………………………………………………………….. ۴۳
۲-۱-۹-۱- گشودگی………………………………………………………………………………….. ۴۳
۲-۱-۹-۲- همدلی……………………………………………………………………………………. ۴۵
۲-۱-۹-۳- حمایتگری……………………………………………………………………………….. ۴۶
۲-۱-۹-۴- مثبت گرایی……………………………………………………………………………… ۴۶
۲-۱-۹-۵- تساوی…………………………………………………………………………………… ۴۷
۲-۱-۹-۶- همانندی «تشابه با هم» و «تخالف با هم»…………………………………………………. ۴۷
۲-۱-۱۰- موانع ارتباطی …………………………………………………………………………….. ۴۸
۲-۲- قدرت ……………………………………………………………………………………….. ۶۱
۲-۲-۱- اهمیت قدرت……………………………………………………………………………….. ۶۱
۲-۲-۲- تعاریف قدرت……………………………………………………………………………… ۶۲
۲-۲-۳- قدرت در سطوح مختلف سازمان …………………………………………………………….. ۶۵
۲-۲-۳-۱- قدرت در سطح عمودی…………………………………………………………………… ۶۵
۲-۲-۳-۱-۱- منابع قدرت مدیران ردهی عالی سازمان…………………………………………………. ۶۶
۲-۲-۳-۱-۲- منابع قدرت مدیران رده میانی سازمان…………………………………………………… ۶۹
۲-۲-۳-۱-۳- منابع قدرت مدیران ردهی پایین سازمان………………………………………………….. ۶۹
۲-۲-۳-۲ – قدرت در سطح افقی…………………………………………………………………… ۷۱
۲-۲-۴- روابط قدرت…………………………………………………………………………….. ۷۲
۲-۲-۴-۱- رابطه صف و ستاد…………………………………………………………………… ۷۳
۲-۲-۴-۲- تشکیل دستهها و ائتلاف……………………………………………………………… ۷۴
۲-۲-۵- منابع قدرت بر اساس پژوهشهای فرنچ و راون…………………………………………. ۷۵
۲-۲-۶- انواع رویکردها به قدرت …………………………………………………………… ۷۷
۲-۲-۶-۱- راسل و قدرت:……………………………………………………………………….. ۷۸
۲-۲-۶-۲- هیکس، گولت و قدرت: …………………………………………………………. ۷۹
۲-۲-۶-۳- گالبرایت و قدرت: ……………………………………………………………………. ۸۱
۲-۲-۶-۴- اتزیونی و قدرت:……………………………………………………………………… ۸۳
ب- پیشینه پژوهشهای انجام شده …………………………………………………………………… ۸۵
۲-۳- پژوهشهای پیرامون ارتباطات سازمانی…………………………………………………….. ۸۵
۲-۳-۱- پژوهشهای انجام شده در داخل کشور:…………………………………………………… ۸۵
۲-۳-۲- پژوهشهای انجام شده در خارج از کشور:………………………………………………… ۸۹
۲-۴- پژوهشهای پیرامون منابع قدرت …………………………………………………………….. ۹۹
۲-۴-۱- پژوهشهای انجام شده در داخل کشور……………………………………………………… ۹۹
۲-۴-۲- پژوهشهای انجام شده و در خارج از کشور………………………………………………. ۱۰۸
نتیجه گیری کلی …………………………………………………………………………………. ۱۲۱
فصل سوم: روش پژوهش
۳-۱- جامعه آماری……………………………………………………………………………….. ۱۲۳
۳-۲- گروه نمونه ………………………………………………………………………………… ۱۲۳
۳-۳- روش و طرح نمونهبرداری……………………………………………………………….. ۱۲۴
۳-۴- حجم نمونه…………………………………………………………………………….. ۱۲۴
۳-۵- ابزار گردآوری دادهها…………………………………………………………………. ۱۲۵
۳-۵-۱- پرسشنامه اثر بخشی ارتباطات سازمانی……………………………………………….. ۱۲۶
۳-۵-۲- پرسشنامه منابع قدرت «شرایخیم و هینکین»…………………………………………….. ۱۲۷
۳-۶- تعیین روایی و اعتبار پرسشنامه……………………………………………………………. ۱۲۸
۳-۶-۱- روایی…………………………………………………………………………………. ۱۲۸
۳-۶-۲- اعتبار…………………………………………………………………………………. ۱۲۸
۳-۷- نوع مطالعه (روش گردآوری دادهها-……………………………………………………….. ۱۳۱
۳-۸- طرح پژوهش و روش تجزیه و تحلیل دادهها………………………………………………….. ۱۳۱
فصل چهارم : یافتههای پژوهش
مقدمــه……………………………………………………………………………………………. ۱۳۳
تبدیلهای انجام شده بر روی متغیرها جهت تغییر مقیاس:…………………………………………………. ۱۳۴
۴-۱- توصیف دادهها:…………………………………………………………………………….. ۱۳۵
۴-۱-۱- توصیف مولفه های منابع قدرت:………………………………………………………….. ۱۳۵
توصیف منابع قدرت بر حسب قدرت غالب مدیران:………………………………………………….. ۱۳۸
۴-۱-۲- توصیف مؤلفههای اثربخشی ارتباطات سازمانی…………………………………………… ۱۲۶
۴-۱-۳- توصیف سایر دادهها…………………………………………………………………… ۱۵۴
۴-۲- تجزیه و تحلیل دادهها بررسی فرضیات……………………………………………………… ۱۵۸
۴-۲-۱- نتایج و یافتههای سوالهای پژوهشی ……………………………………………………… ۱۵۸
فصل پنجم: تفسیر و استنتاج نتایج پژوهش
۵-۱- تجزیه و تحلیل نتایج پژوهش………………………………………………………………….. ۱۷۸
۵-۲- محدودیتهای پژوهش ……………………………………………………………………… ۱۹۱
۵-۳- پیشنهادها………………………………………………………………………………… ۱۹۲
۵-۳-۱- پیشنهاد به برنامهریزان:…………………………………………………………………. ۱۹۲
۵-۳-۲- پیشنهاد به پژوهشگران :……………………………………………………………… ۱۹۳
فهرست جداول
صفحهجدول ۲-۱: منابع قدرت مدیران ردهی پایین سازمان……………………………………………….. ۷۰
جدول ۲-۲- اولویت شایستگیهای مورد نیاز مدیران تربیت بدنی…………………………………… ۹۲
جدول شماره ۲-۲-: مقایسه شایستگیهای مورد نیاز مدیران و کارآموزان تربیت بدنی………… ۹۶
جدول شماره ۲-۳- مقایسه شایستگیهای مدیران باشگاههای ورزشی…………………………….. ۹۷
جدول شماره ۳-۱: امتیاز گزینههای مختلف در روش پنج گزینهای……………………………… ۱۲۶
جدول شماره ۳-۲: امتیاز گزینههای مختلف در روش پنج گزینهای……………………………….. ۱۲۷
جدول ۳-۳ : دستهبندی سوالهای پرسشنامه منابع قدرت………………………………………….. ۱۲۷
جدول ۴-۱-۱- میانگین و انحراف معیار منبع قدرت پاداش………………………………………. ۱۳۵
جدول ۴-۱-۲- میانگین و انحراف معیار منبع قدرت اجبار……………………………………….. ۱۳۶
جدول ۴-۱-۳- میانگین و انحراف معیار منبع قدرت قدرت قانون…………………………………… ۱۳۶
جدول ۴-۱-۴- میانگین و انحراف معیار منبع قدرت تخصص……………………………………… ۱۳۷
جدول ۴-۱-۵- میانگین و انحراف معیار منبع قدرت مرجعیت……………………………………….. ۱۳۸
جدول ۴-۱-۶- جدول توزیع فراوانی منابع قدرت سازمانی…………………………………………. ۱۳۹
جدول ۴-۱-۷- جدول توزیع فراوانی منبع قدرت پاداش…………………………………………….. ۱۴۱
جدول ۴-۱-۸- جدول توزیع فراوانی منبع قدرت اجبار…………………………………………….. ۱۴۲
جدول ۴-۱-۹- جدول توزیع فراوانی منبع قدرت قانون…………………………………………….. ۱۴۳
جدول ۴-۱-۱۰- جدول توزیع فراوانی منبع قدرت مرجعیت…………………………………………. ۱۴۴
جدول ۴-۱-۱۱- جدول توزیع فراوانی منبع قدرت تخصص………………………………………… ۱۴۵
جدول ۴-۱-۱۲- میانگین و انحراف معیار ارتباطات اثر بخش…………………………………….. ۱۴۶
جدول ۴-۱-۱۳- میانگین و انحراف معیار بازخورد………………………………………………. ۱۴۷
جدول ۴-۱-۱۴- میانگین و انحراف معیار تعدد کانالهای ارتباطی…………………………………… ۱۴۷
جدول ۴-۱-۱۵- میانگین و انحراف معیار اثربخشی ارتباطات سازمانی…………………………….. ۱۴۸
جدول ۴-۱-۱۶- جدول توزیع فراوانی ارتباط اثربخش…………………………………………… ۱۴۹
جدول ۴-۱-۱۷- جدول توزیع فراوانی بازخور………………………………………………….. ۱۵۰
جدول ۴-۱-۱۸ جدول توزیع فراوانی تعدد کانالهای ارتباطی……………………………………… ۱۵۱
جدول ۴-۱-۱۹- جدول توزیع فراوانی اثربخشی ارتباطات سازمانی………………………………. ۱۵۲
جدول ۴-۱-۲۰ جدول توزیع فراوانی مولفه اثر بخشی غالب…………………………………….. ۱۵۳
جدول ۴-۱-۲۱- جدول توزیع فراوانی رشته تحصیلی……………………………………………. ۱۵۴
جدول ۴-۱-۲۲ میانگین و انحراف معیار سنوات خدمت…………………………………………. ۱۵۵
جدول ۴-۱-۲۳- میانگین و انحراف معیار سابقه مدیریت………………………………………… ۱۵۶
جدول ۴-۱-۲۴- جدول توزیع فراوانی مدرک تحصیلی……………………………………….. ۱۵۶
جدول ۴-۲-۱- ضریب همبستگی بین منبع قدرت پاداش و اثر بخشی ارتباطات سازمانی………. ۱۵۸
جدول ۴-۲-۲- ضریب همبستگی بین منبع قدرت اجبار و اثر بخشی ارتباطات سازمانی………… ۱۵۹
جدول ۴-۲-۳- ضریب همبستگی بین منبع قدرت مرجعیت و اثر بخشی ارتباطات سازمانی۱۶۰
جدول ۴-۲-۴- ضریب همبستگی بین منبع قدرت تخصص و اثر بخشی ارتباطات…………………… ۱۶۰
جدول ۴-۲-۵- ضریب همبستگی بین منبع قدرت قانون و اثر بخشی ارتباطات سازمانی……….. ۱۶۱
جدول ۴-۲-۶- آزمون من ویتنی برای مقایسه منبع قدرت پاداش به تفکیک رشته تحصیلی۱۶۲
جدول ۴-۲-۷- آزمون من ویتنی برای مقایسه منبع قدرت اجبار به تفکیک رشته تحصیلی…….. ۱۶۳
جدول ۴-۲-۸- آزمون من ویتنی برای مقایسه منبع قدرت قانون به تفکیک رشته تحصیلی۱۶۴
جدول ۴-۲-۹- آزمون من ویتنی برای مقایسه منبع قدرت مرجعیت به تفکیک رشته تحصیلی۱۶۴
جدول ۴-۲-۱۰- آزمون من ویتنی برای مقایسه منبع قدرت تخصص به تفکیک رشته تحصیلی۱۶۵
جدول ۴-۲-۱۱ – ضریب همبستگی بین منابع قدرت و سابقه مدیریت ……………………………. ۱۶۸
جدول ۴-۲-۱۲- ضریب همبستگی بین منابع قدرت و سنوات خدمت …………………………… ۱۷۰
جدول ۴-۲-۱۳- آزمون کروسکال والیس برای بررسی منابع قدرت در ناحیه یک………………….. ۱۷۱
جدول ۴-۲-۱۴- آزمون کروسکال والیس برای بررسی منابع قدرت در ناحیه دو ………………….. ۱۷۲
جدول ۴-۲-۱۵- آزمون کروسکال والیس برای بررسی منابع قدرت در ناحیه سه………………….. ۱۷۳
جدول ۴-۲-۱۶- آزمون کروسکال والیس برای بررسی منابع قدرت در ناحیه چهار………………. ۱۷۴
جدول ۴-۲-۱۷- آزمون کروسکال والیس برای بررسی منابع قدرت در ناحیه پنج …………………. ۱۷۵
جدول ۴-۲-۱۸- آزمون کروسکال والیس برای بررسی منابع قدرت در ناحیه شش……………….. ۱۷۶
جدول ۴-۲-۱۹- آزمون کروسکال والیس برای بررسی منابع قدرت در ناحیه هفت………………… ۱۷۷
فهرست نمودارها
صفحهنمودار ۴-۱-۱- نمودار میلهای منابع قدرت سازمانی…………………………………………….. ۱۳۹
نمودار ۴-۱-۲- نمودار میلهای منبع قدرت پاداش………………………………………………….. ۱۴۱
نمودار ۴-۱-۳ نمودار میلهای منبع قدرت اجبار…………………………………………………… ۱۴۲
نمودار ۴-۱-۴- نمودار میله ای منبع قدرت قانون……………………………………………….. ۱۴۳
نمودار ۴-۱-۵- نمودار میلهای منبع قدرت مرجعیت ……………………………………………. ۱۴۴
نمودار ۴-۱-۶- نمودار میلهای منبع قدرت تخصص…………………………………………… ۱۴۵
نمودار ۴-۱-۷- نمودار میلهایارتباطات اثربخش……………………………………………. ۱۴۹
نمودار ۴-۱-۸- نمودار میلهای بازخور………………………………………………………. ۱۵۰
نمودار ۴-۱-۹- نمودار میلهایتعدد کانالهای ارتباطی ………………………………………….. ۱۵۱
نمودار ۴-۱-۱۰- نمودار میلهای اثربخشی ارتباطات سازمانی…………………………………… ۱۵۲
نمودار ۴-۱-۱۱- نمودار میلهای مولفه اثربخشی غالب………………………………………….. ۱۵۳
نمودار ۴-۱-۱۲- نمودار میلهای رشته تحصیلی………………………………………………. ۱۵۴
نمودار ۴-۱-۱۳- نمودار میلهای مدرک تحصیلی………………………………………….. ۱۵۷
پیوستها
عنوان
۱- پرسشنامه اثربخشی ارتباطات سازمانی
۲- پرسشنامه منابع قدرت
۳- معرفینامه و مجوز جهت فعالیتهای میدانی
۴- محاسبات آماری
چکیده
پژوهش حاضر به بررسی ارتباط بین منابع قدرت مدیران و اثربخشی ارتباطات سازمانی میپردازد. هدف، بررسی رابطه بین هر یک از منابع قدرت مدیران بر حسب ردهبندی فرنچ و راون، شامل: منابع قدرت تخصصی، مرجعیت، پاداش، مشروع و اجبار با اثربخشی ارتباطات سازمانی، سنوات خدمت مدیران و سابقه مدیریت آنان میباشد. همچنین برآنیم تا تفاوت بین منابع مختلف قدرت مدیران را بر حسب تخصص مدیریت و تخصص غیرمدیریت بررسی نماییم.
پژوهش حاضر از دسته پژوهشهای کاربردی و از نوع تحقیق توصیفی (غیر آزمایشی) است و در تقسیمات تحقیقات توصیفی از نوع روش تحقیق همبستگی دو متغیری میباشد.
جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه مدیران دوایر مختلف ادارات هفتگانه آموزش و پرورش مشهد و همچنین کلیه کارکنان این دوایر میباشد. لازم به ذکر است که تعداد جامعه آماری مدیران، تعداد ۱۴۷ نفر و کارکنان، تعداد ۳۴۵ نفر میباشد. از جامعه آماری مدیران، تعداد ۸۷ مدیر به روش تصادفی ساده و با کمک جدول اعداد تصادفی و نیز از جامعه آماری کارکنان، کلیه کارکنان تحت نظر مدیران منتخب به روش تمام شماری انتخاب شدند.
ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه منابع قدرت «شرایخیم و هینکین (۱۹۸۹)» و پرسشنامه اثر بخشی ارتباطات سازمانی «نانچیان و دیگران (۱۳۷۹) » میباشد. جهت تعیین اعتبار پرسشنامهها از دو روش آزمون – بازآزمون و آلفای کرانباخ استفاده شده است. در روش آزمون- بازآزمون اعتبار پرسشنامه منابع قدرت ۶۱/۰ و اعتبار پرسشنامه اثربخشی ارتباطات سازمانی ۵۸/۰ به دست آمده است. همچنین با استفاده از روش آلفای کرانباخ اعتبار پرسشنامه منابع قدرت برابر ۸۴/۰ و اعتبار پرسشنامه اثربخشی ارتباطات سازمانی برابر ۷۸/۰ میباشد که تمامی ضرایب بدست آمده در دو روش تعیین اعتبار، قابل قبول و مناسب میباشند و بنابراین اعتبار پرسشنامهها قابل تأیید است.
جهت توصیف دادهها از روشهای آمار توصیفی از قبیل رسم جداول فراوانی و نمودارها، درصد فراوانی، فراوانی نسبی تجمعی، میانگین،میانه، انحراف معیار، مینیمم و ماکزیمم و جهت تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیهها از روشهای آمار استنباطی شامل ضریب همبستگی ربتهای اسپیرمن، آزمون من ویتنی و کروسکال والیس استفاده شد. تمامی تحلیلهای انجام شده با استفاده از نرمافزار کامپیوتری SPSS انجام گرفت.
بررسی و تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که:
- بین منابع قدرت تخصص، مرجعیت، پاداش و قانون با اثربخشی ارتباطات سازمانی رابطه مستقیم و معنادار و بین منبع قدرت اجبار با اثربخشی ارتباطات سازمانی رابطه معکوس و معنادار وجود دارد.
- بینمنابع قدرت مدیران با سنواتخدمت ونیزسابقه مدیریتآنانارتباط معنادار وجود دارد.
- بین منابع مختلف قدرت مدیران بر حسب تخصص مدیریت و تخصص غیرمدیریت تفاوت معناداری وجود ندارد.
۱-۳) بیان مساله:
فرایند ارتباطات یکی از فرایندهای مهمی است که بر روی اثر بخشی سازمانها و موفقیت مدیر نقشی اساسی ایفا می کند. تحقیق وبررسی در محیط سازمانها و حیات کاری نشان می دهد که بطور متوسط مدیران سطوح مختلف بین ۷۵% تا ۹۵% از اوقات خود را صرف ارتباطات و پیام رسانی می کنند.
مکالمات تلفنی،جلسات،بررسی گزارشها،دادن دستور و تعلیمات، نوشتن نامه، بررسی اطلاعات فاکس و تلکس، و فعالیتهایی از این قبیل مثالهایی بر فرایند ارتباطات می باشد. سیستم گردش خون در اعضای بدن چه نقش مهمی را ایفا می کند، ارتباطات نیز در سازمانها همان نقش را ایفا می کند (امیر کبیری،۱۳۷۷).
ارتباطات به عنوان یکی از مهمترین عناصر فرایند مدیریتی محسوب می شود. وجود ارتباطات موثر و صحیح در سازمان همواره یکی از اجزای مهم در توفیق مدیریت به شمار آمده است. به تجربه ثابت شده است که، اگر ارتباطات صحیحی در سازمان بر قرار نباشد،گردش امور مختل شده و کارها آشفته می شوند. هماهنگی، برنامه ریزی، سازماندهی، کنترل و سایر وظایف بدون وجود سیستم ارتباطی موثر در سازمان قابل تحقق نبوده و امکان اداره سازمان مهیا نخواهد بود. (میرابی،۱۳۸۰).
طی مطالعاتی که گری بینسون توسط سوالاتی که برای ۱۷۵ نفر از مدیران شرکتهای بزرگ ایالتهای غربی آمریکا فرستاد، روشن ساخت که مهارتهای ارتباطی چه شفاهی و چه کتبی نه تنها در احراز شغل بلکه در انجام موثر امور محوله تاثیر بسزایی دارد. سوالات مطروحه در زمینه فاکتورها و مهارتهای مهم و حیاتی که در استخدام دانشجویان فارغ التحصیل موثر بوده، میباشد در این بررسی و تحقیق به عمل آمده، مشخص گردید که ارتباطات شفاهی (Oral commuinction ) به عنوان اولین و مهمترین مهارت و ارتباط کتبی (Write communication) دومین مهارت محسوب می گردند. ( همان منبع).
۱-۴) اهمیت و ضرورت پژوهش
اگر تمدن را تسلط بر طبیعت تعریف کنیم،تغییراتی را که تکنولوژی ارتباطات در شئون مختلف زندگی بشر پدید می آورد، میتوان موجد تحولی عظیم در مسیر تمدن و انقلابی در «ارتباطات» به شمار آورد.
یکی از مسائل مهم اداری،ارتباطات و چگونگی تاثیرآن در روند پیشرفت و توسعه و ترقی سازمان می باشد وبه این دلیل است که دانشمندان و محققان علوم اداری،ارتباطات را به منزله سلسله اعصاب سازمان و از ارکان مهم و اساسی آن شمرده اند. به عقیده ایشان،همانگونه که انسان بدون صحبت کردن و به کار گرفتن حرکات و اشارات چشم،دست ویا سایر اندام ها نمی تواند با محیط خارج و افراد ارتباط بر قرار نموده و به عبارتی دیگر پیامی را منتقل کند و یا دریافت نماید،سازمان نیز بدون استقرار ارتباط درون و برون سازمانی نمی تواند ماموریت و تکالیف محول را به انجام برساند. در واقع تعامل انسان و سازمان با محیط پیرامون خود از طریق اعمال و حرکاتی که آن را ارتباطات مینامند، شکل میگیرد. به بیانی دیگر ارتباطات مبین نحوه و چگونگی توزیع وتبادل عقاید،افکار و اطلاعات از طریق کتبی،شفاهی،علامات و حرکات به منظور راهنمایی و هدایت رفتار کارکنان سازمان در مبادله پیام میباشد.
ارتباطات در سازمان موجد قدرت و وسیله ای برای به کار گرفتن بهینه اختیارات قانونی و اداری و اعمال آن در طول سلسله مراتب سازمانی میباشد.ارتباطات اغلب به صورت موازی در کنار مجاری اختیارات رسمی قرار دارد و عامل تسهیل جریان کار در سازمان می باشد وادامه فعالیتها به گونه ای مثبت ومفید،بدون وجود شبکه های ارتباطی کارآمد امکان چندانی ندارد. همچنین به عنوان ضروری ترین نیاز جریان امور اداری،بدون داشتن سیستم ارتباطات کارآمد،چرخ های اجرایی سازمان به گردش در نمی آیند و فعالیتها راکد و در صورت حرکت به گونه ای ناقص اجرا شده، و فاقد کیفیت و بازدهی لازم خواهند بود. (فخیمی،۱۳۷۹).
نوع فایل: ورد 207 صفحه
نظرات شما عزیزان: