مقدمـه
پیمانکاری فعالیتی گسترده است که حوزههای متنوعی مانند سد سازی، راهسازی، ساختمان سازی، تاسیسات نفت و گاز و خدمات را پوشش میدهد. فرآیند پیمانکاری دارای جزئیات فنی زیادی است که از تهیه اسناد مناقصه شروع میشود و تا تحویل قطعی کار به کار فرما ادامه مییابد.
مهمترین مسئله حسابداری برای پیمانهای بلند مدت زمان شناسایی درآمد و سود و یا به عبارت دیگر تخصیص درآمدها و هزینههای پیمان به دورههایی است که در آن دورهها عملیات موضوع پیمان اجرا میشود.
اجرای یک پیمان توسط پیمانکار ممکن است در دورههای حسابداری مختلف واقع شود اگر پیمانکار درآمد پیمان را پس از تمکیل پیمان شناسایی کند و در طول اجرای پیمان از شناسایی درآمد خودداری کند صورت سود و زیان پیمانکار در دوره اجرای پیمان، نتایج عملکرد را متناسب با کار انجام شده نشان نمیدهد.
استاندارد حسابداری شماره ۹ برای حسابداری پیمانهای بلند مدت در صورتهای مالی پیمانکار بکار گرفته میشود و برای حسابداری در صورتهای کارفرما کاربرد ندارد. کارفرما برای حسابداری دارایی در جریان ساخت معمولاً از ضوابط استاندارد حسابداری شماره ۱۱ (داراییهای ثابت مشهود) و شماره ۸(موجودی مواد و کالا) تبعیت میکند. اگر چه به عنوان استاندارد«پیمان بلند مدت» است و به طور معمول پیمان بلند مدت بیش از یکسال به طول میانجامد. اما الزامات استاندارد برای پیمانهای که مدت آن از یک سال کمتر است نیز کاربرد دارد.
تعـاریف
پیمان بلند مدت: پیمانی است که برای طراحی، تولید یا ساخت یک دارایی منفرد قابل ملاحظه یا ارائه خدمات منعقد میشود و مدت زمان لازم برای تکمیل پیمان چنان است که فعالیت پیمان در دورههای مالی متفاوت قرار میگیرد.
پیمان مقطوع: پیمان بلند مدتی است که به موجب آن پیمانکار با یک مبلغ مقطوع برای کل پیمان یا یک نرخ ثابت برای هر واحد موضوع پیمان که در برخی موارد ممکن است بر اساس مواردی خاص مشمول تعدیل قرار گیرد توافق میکند.
پیمان امانی (پیمان با حقالزحمه مبتنی بر مخارج): پیمان بلند مدتی است که به موجب آن مخارج قابل قبول یا مشخص شده در متن پیمان به پیمانکار تادیه و درصد معینی از مخارج مزبور یا حقالزحمه ثابتی نیز به پیمانکار پرداخت میشود.
فهرست
عنوان صفحه
مقدمه…………………………………………………………………………………………………. ۱
تعاریف……………………………………………………………………………………………….. ۲
مراحل اجرای طرح………………………………………………………………………………. ۵
ارجاع کار به پیمانکار……………………………………………………………………………. ۶
انعقاد قرارداد……………………………………………………………………………………….. ۹
دفاتر پیمانکار………………………………………………………………………………………. ۱۰
دفتر کارفرما…………………………………………………………………………………………. ۱۱
تحویل و تجهیز کارگاه………………………………………………………………………….. ۱۱
اجرای عملیات اصلی…………………………………………………………………………….. ۱۲
تهیه صورت وضعیت کارهای انجام شده………………………………………………….. ۱۳
تحویل موقت……………………………………………………………………………………….. ۱۴
تهیه صورت وضعیت قطعی…………………………………………………………………… ۱۴
صورتحساب نهایی……………………………………………………………………………….. ۱۵
روش حسابداری پیمانهای بلند مدت………………………………………………………. ۱۵
مخارج قبل از انعقاد پیمان……………………………………………………………………… ۱۶
مخارج اجرای پیمان……………………………………………………………………………… ۱۶
مخارج پیمانکار جزء(دست دوم)…………………………………………………………….. ۱۶
مخارجی برآوردی تکمیل پیمان……………………………………………………………… ۱۶
تهیه صورت وضعیت…………………………………………………………………………….. ۱۸
درآمد پیمان…………………………………………………………………………………………. ۲۲
نحوه اندازه گیری درصد پیشرفت پیمان………………………………………………….. ۲۲
نحوه ارائه در صورتهای مالی………………………………………………………………….. ۲۴
مواد و مصالح پای کار…………………………………………………………………………… ۲۵
شناسایی زیان مورد انتظار………………………………………………………………………. ۲۶
ناممکن بودن اندازه گیری ما حصل پیمان به گونه اتکا پذیر………………………… ۲۹
تجزیه و ترکیب پیمانها………………………………………………………………………….. ۳۰
تجزیه پیمان…………………………………………………………………………………………. ۳۱
تغییر در برآورد…………………………………………………………………………………….. ۳۱
فایل بصورت ورد ٣١ صفحه قابل ویرایش می باشد
نظرات شما عزیزان: