چکیده
در شیوه های رفتار درمانی مستقیماً بر رفتار تأکید می شد و به تفکر و استدلال فرد کمتر توجه می شد.
در آغاز درمانگران به اهمیت شناخت اعتقاد نداشتند و نگرش محرک – پاسخ سفت و سختی را ترجیح می دادند. آنها هر ملاحظه ای در مورد اعتقادات و نگرشها را به عنوان بازگشتی به گونه ای از درونگری غیر علمی می دانستند. اما در پاسخ به شواهدی که نشان می داد عوامل شناختی (یعنی افکار شخص، انتظارات و تفسیر وی از رویدادها) اهمیت تعیین کننده در رفتار شخص دارد، بسیاری از رفتار درمانگران تأکید بر شناخت را هم وارد درمان کردند (بندورا ۱۹۸۶).
رفتار درمان شناختی اصلاح کلی است برای روشهای درمانی که در آنها از فنون تغییر رفتار استفاده می شود و علاوه بر آن راهکارهای طراحی شده برای تغییر عقاید ناسازگار نیز به آن فنون الحاق شده است. درمانگر به فرد کمک می کند که واکنشهای هیجانی ناراحتی کننده نظیر اضطراب و افسردگی را با یادگرفتن شیوه های موثر تری برای تفسیر و تفکر درباره تجاربش کنترل کند. مثلاً در نظریه شناختی بک در مورد افسردگی، افراد افسرده تمایل دارند رویدادها را از دیدگاهی منفی و خود منتقدانه ارزیابی کنند. آنها شکست را به جای موفقیت انتظار می کشند و در ارزیابی عملکردشان تمایل به بزرگ کردن شکستها و کوچک کردن موفقیتهادارند. رفتار درمانگران شناختی در درمان افسردگی، به مراجعان کمک می کنند که تحریف را در تفکرشان تشخیص دهند و آنها را به واقعیت نزدیک کنند.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده ……………………………………………………………………………………………….. ۱
فصل اول : کلیات ……………………………………………………………………………….. ۴
مقدمه………………………………………………………………………………………………… ۵
بیان مسئله ………………………………………………………………………………………… ۸
فصل دوم : مباحث نظری……………………………………………………………………. ۱۱
تاریخچه …………………………………………………………………………………………… ۱۲
شکل گیری و رشد رفتاری درمانی …………………………………………………….. ۲۰
کاربرد اولیه اصول رفتاری در زمینه بالینی …………………………………………. ۳۲
کاربرد فنون کنشگر : تحلیل کاربردی رفتاری……………………………………….. ۴۰
تکنیکهای رفتار درمانی ……………………………………………………………………… ۴۸
خاستگاه رویکرد رفتاری …………………………………………………………………… ۵۵
فنون سنتی رفتار درمانی …………………………………………………………………… ۶۰
ارزیابی رفتار درمانی ………………………………………………………………………… ۸۰
پیدایی شناخت درمانی ……………………………………………………………………….. ۹۵
رویکردهای شناختی نسبت به شخصیت ……………………………………………… ۱۰۳
مفروضات کلی شناخت درمانی ………………………………………………………….. ۱۰۶
تلفیق رویکردهای شناختی رفتاری ……………………………………………………… ۱۲۰
ویژگی ها و مفروضه های رویکرد شناختی – رفتاری …………………………. ۱۲۵
درمان شناختی – رفتاری …………………………………………………………………. ۱۳۴
تکنیکهای رفتار درمان شناختی ………………………………………………………….. ۱۴۳
پژوهش در زمینه مداخله رفتاری – شناختی ……………………………………….. ۱۴۴
پژوهش در زمینه مداخله رفتاری – شناختی و دارویی ………………………… ۱۴۷
بنیاد علمی درمان رفتاری – شناختی ………………………………………………….. ۱۴۹
اصول کلی در شیوه های درمانی شناختی – رفتاری ……………………………. ۱۵۱
ارزشیابی شناختی – رفتاری …………………………………………………………….. ۱۵۲
سنجش در ارزیابی و درمان شناختی – رفتاری ………………………………….. ۱۵۴
فصل سوم : بحث و نتیجه گیری ………………………………………………………… ۱۵۵
پیش بینی روندها ……………………………………………………………………………… ۱۵۶
برایند بحث ………………………………………………………………………………………. ۱۵۷
اصطلاحات مهم ……………………………………………………………………………….. ۱۵۸
فهرست منابع
منابع فارسی ……………………………………………………………………………………. ۱۶۵
منابع انگلیسی ………………………………………………………………………………….. ۱۶۷
فهرست منابع فارسی
ژالت .م. زارب ، ارزیابی و شناخت رفتار درمانی نوجوانان ، مترجم:دکتر محمد خدایاری فرد و یاسمین عابدینی ( ۱۳۸۳) ، انتشارات رشد .
ای . جی – فیرس – تیموتی جی . توان ،مترجم : مهرداد فیروز بخت با همکاری دکتر سیف الله بهاری ( ۱۳۸۶) ، انتشارات رشد .
هاوتون ، کرک ، سالکووس کس ، کلارک ( ۱۹۹۷) ، راهنمای کاربردی در درمان اختلالهای روانی ، مترجم : دکتر حبیب الله قاسم زاده ( ۱۳۷۶) ، انتشارات ارجمند
دیویوم . کلارک، کریستوفر ج . فربورن ( ۱۹۵۴) م ، درمانهای شناختی – رفتاری ترجمه : حسین کاویانی ( ۱۳۸۵)، تهران : نشر مهرکاویان .
لک . احمد ، اثر بخشسی تکنیکهای شناختی –رفتاری در درمان حملات پانیک همراه یا بدون گذر هراسی – به راهنمایی : فضیله ذوالفقاری – با مشاوره : محمد نقی براهنی ، یعقوب سپهری . پایان نامه کارشناسی ارشد تهران : دانشگاه علوم پزشکی ، دانشکده انسیتوپزشکی تهران ، ۱۳۷۲ .
نظرات شما عزیزان: