۱-۱مقدمه و تاریخچه :
امروزه در صنعت اتومبیل سازی حفظ ایمنی سرنشینان خودرو فوق العاده مورد توجه قرار گرفته است . با توجه به اینکه سیستم ترمز مهمترین بخش ایمنی خودرو محسوب می گردد ، در چند ساله اخیر پیشرفتهای زیادی در این زمینه انجام گرفته است . جدیدترین این پیشرفتها پیدایش سیستم ترمز ضد قفل ABS می باشد . در این پروژه هدف آن است که این نسل از ترمزها مورد بررسی قرار گیرد تا ان شاءالله زمینه ای برای ورود این تکنولوژی به ایران فراهم شود . این ترمزها به سبب پیچیدگی مکانیزمشان هنوز مورد توجه طراحان داخلی قرار نگرفته است که یکی از دلایل آن عدم اطلاعات کافی و عدم آشنائی با این سیستم می باشد . امید است این پروژه مقدمه ای برای قدمهای بعدی در راه ساخت و طراحی این تکنولوژی در ایران باشد . (ان شاءالله)
در این پروژه ابتدا تاریخچه ای از پیدایش ترمزها ارائه خواهد شد . در فصل دوم به بررسی سیستم ترمز معمولی شامل کاسه ای و دیسکی و سایر اجزای جانبی آن می پردازیم .
در فصل سوم سیستم ترمز پنوماتیکی مورد بررسی قرار می گیرد و سپس در فصل چهارم و سیستم ترمز ضد قفل ABS و سپس مقایسه ای بین فصول دوم و سوم خواهیم داشت تا برتریها و معایب هرکدام نسبت به یکدیگر مشخص شود و در فصول بعدی مطالب مربوط به طراحی و محاسبه نیروهای لازم آورده خواهد شد . نخست تاریخچه ای از پیدایش ترمزهای اولیه تا کنون بیان می کنیم :
اولین موتور احتراقی در سال ۱۸۸۵ بوسیله بنز ساخته شد . توقف این اتومبیل بوسیله یک لقمه ترمز بر روی محور دنده هرزگرد انجام می گرفت . بعدها که اتومبیل تکمیل شد و سرعت آن افزایش یافت و از لحاظ وزن سنگین تر شد ، ترمزهای مخصوصی برای آن طرح ریزی شد .
تا سال ۱۹۰۰ ترمز دستی شامل ترمز ساده ای که مستقیماً با سطح لاستیکهای توپر اصطکاک پیدا می کرد استفاده می شد. اما از این سال به بعد ترمزی ابداع شد که توسط پدال عمل می کرد و عبارت از یک نوار فلزی بود که در خارج بر روی چرخ دندانه دار محور محرک عقب نصب شده بود و بصورت استوانه ای آن را احاطه می کرد .
در همین سال لنکستر(Lanchester) ترمز و کلاچ را در یک مجموعه مخروطی شکل متشکل کرد و در اولین ماشین ساخت انگلستان بکار گرفت .
فهرست مطالب
فصل اول: مقدمه و تاریخچه ترمز
فصل دوم: اصول سیستم ترمزهای هیدرولیکی
ترمزهای اتومبیل۱۳
کاربرد و انواع ترمزها
ترمزهای مکانیکی
۲-۳ اصول هیدرولیک
۲-۴کاربرد ترمز هیدرولیکی
۲-۵ سیستم ترمز دوبل :
۲-۶ سیلندر اصلی
۲-۷ سیلندر چرخها
۲-۸ عمل خود انرژی زائی(Self- energizing Action)
2-9 حرکت بازگشتی Return strock:
2-10 چراغ اخطار (Warning Light)
2-11 ترمزهائی که خودشان تنظیم می شوند ( نوع کاسه ای)
۲-۱۲ ترمزهای دیسکی :
۲ـ کالیپر شناور : Floating caliper) (
۳ـ کالیپر لغزشی :(sliding caliper)
2 ـ ۱۳ـ ترمزهای دیسکی که خودشان تنظیم می شوند .
۲ـ۱۴ـ سوپاپ اندازه گیری : (Metering Valve)
2ـ۱۵ سوپاپ تناسبProportioning Valve
2ـ۱۶ـ سوپاپ ترکیبی : (Combination Vahve)
2-17ـ ترمز دستی برای ترمزهای دیسکی عقب:
۲-۱۸ـ سیال ترمز : (Brake Fluid)
2ـ۱۹ـ خطوط ترمز : (Brake Lines)
2ـ۲۰ـ انواع ترمزهای پرقدرت که بکمک خلأ بکار می افتند .
فصل سوم: اصول سیستم ترمز پنوماتیکی
مقدمه
۳-۱- اجزای مورد نیاز جهت تولید هوای فشرده :
۱ـ کمپرسور باد :
۳-۲- ملاک انتخاب کمپرسور :
۳-۳- تنظیم کمپرسور :
۳ ـ ۴ـ تنظیم از طریق کاهش سرعت :
۳ ـ ۵ ـ خنک کردن کمپرسور :
۳ ـ ۶ ـ بزرگی مخزن هوای فشرده کمپرسور :
۳ ـ ۷ ـ پخش هوای فشرده به سیلندر پیستون ترمز :
۳ ـ ۸ ـ آماده کردن هوای فشرده :
۳ ـ ۹ ـ رطوبت گیری هوای فشرده :
۳-۱۰- فیلترهای هوای ترمز بادی :
۳-۱۱- شیر تنظیم فشار :
۳-۱۲- مقدار عبور جریان برای واحدهای مراقبت :
۳-۱۳- سیلندر پنیوماتیکی :
۳-۱۴- سیلندر یک کاره :
۳-۱۵- ساختمان سیلندر و پیستون :
۳-۱۶- محاسبه نیروهای سیلندر پیستون :
۳-۱۷- نکات عملی :
محاسبه طول کورس پیستون سیلندر پنیوماتیک :
« فصل چهارم »« سیستم ترمز ضد قفلABS
4ـ۱ـ ویژگی های ABS
4ـ۲ـ نیروهای دینامیکی در چرخ ترمز شده :
۴ـ۳ـ مفهوم کنترل
توضیح :
۴ـ۴ـ چرخه کنترلABS
4ـ۴ـ۱ـ سیستم کنترل شده :
۴ـ۴ـ۲ـ متغیرهای کنترل شده
۴-۴-۲-۱- متغیرهای کنترل شده برای چرخهای غیر متحرک (non-
4-4-2-2- متغیرهای کنترل شده برای چرخهای متحرک(driven- wheel)
4ـ۵ـ سیکلهای کنترل واقعی
۴ـ۵ـ۱ـ چرخه کنترل ترمزی روی سطح با کشش بالا ( ضریب نیروی ترمز بالا)
۴ـ۵ـ۲ـ چرخه کنترل ترمزی روی سطح جاده لغزنده ( ضریب نیروی ترمزی پائین)
۴ـ۵ـ۳ـ چرخه کنترل ترمزی با تأخیر در گشتاور انحرافی :
۴ـ۵ـ۳ـ۱ـ GMA1 ( سیستم تأخیری در گشتاور انحراف )
۴ـ۵ـ۳ـ۲ـ GMA2
4ـ۵ـ۴ـ چرخه کنترل برای (ALL wheel Dirven ) AWD
4ـ۵ـ۵ـ سیستمهائی که همه چرخها متحرک هستند (ADW)
ب : دومین سیستم :
ج : سومین سیستم :
۴ـ۶ـ عملکرد ABS
4ـ۶ـ۱ـ ترمز کنترل شده
۴ـ۶ـ۲ـ تأخیر در گشتاور پیچشی جانبی
۴ـ۷ـ مدلهای سیستم ABS
4ـ۷ـ۱ـ مدل ABS 2S
4-7ـ مدل ABS 5.0
4ـ۸ـ چرخه فرآیند کنترل (Closed – Loop control process)
4ـ۹ـ کارکردهای کنترلی(monitoring Functions)
4ـ۱۰ـ تشخیص عیب:
۴ـ۱۱ـ مدل ABS5 . 3
4ـ۱۲ـ مدل سیستم ABS 2E ( بوش)
۴ـ۱۳ـ اجزای سیستم ترمز ضد قفل ABS
4ـ۱۳ ـ۱ ـ سنسورهای سرعت چرخ (Wheel speed sensor) :
4ـ۱۳ـ۱ـ۱ـ سنسور سرعت چرخDF2
4ـ۱۳ـ۱ـ۲ـ سنسور سرعت چرخ DF3
4-13-2ـ واحد کنترل الکترونیکیElectronic control unit
4ـ۱۳ـ۲ـ۱ـ واحد کنترل برای ABS 2S
الف ـ مدار ورودی : (Input circuit)
ب : کنترل کننده دیجیتالی : (Digital controller)
ج : مدارات خروجی : (Output circuits)
Driver stage مرحله گرداننده ( راننده ) ( تقویت کننده های خروجی )
۴ـ۱۳ـ۲ـ۲ـ واحد کنترل الکترونیکی برای ABS5.0
4-13-3- تعدیل کننده فشار هیدرولیکی: (Hydraulic pressure moduator)
طرح :
مراحل کارکرد :
فصل پنجم طراحی سیستم های ترمز
فصل ششم: نتیجه گیری و مقایسه بین سیستم های ترمز و عیب یابی
منابع
مراجع :
۱-تکنولوژی پیشرفته خودروها ، مولف : مهندس محمدی بوساری .
۲-جزوه ترمزهای ABS مولف مهندسی شاهدایی .
۳-تکنیک اتومبیل ، مهندس ضیائی .
۴٫”Automobile Brakes and Braking systems” . by t.p.new comb and R.T.spurr .
5.Automotive chassise and body by M.c.graw hill chapter 14 .
6.Bosch Driving – safety systems 1998 .
7.Automotive Hand book bosch 1996 .
8.Brake Design and safety ,SAE 1995 .
9.Shigley “Mechanical Engineering Design” .
۱۰٫SAE Inc “Breke Design and Safety” ۱۹۹۲٫
نظرات شما عزیزان: