دیباچه
جهت انتقال انرژی الکتریکی از نیروگاه ها به مصرف کنندگان یک سیستم قدرت بهم پیوستهای مورد نیاز میباشد. اجزای اصلی سیستم قدرت شامل مراکز تولید انرژی ، ایستگاهها و خطوط انتقال میباشد.
با توجه به رشد روز افزون مصرف انرژی الکتریکی ، سیستمهای قدرت نیز توسعه یافته و به علت ضرورت افزایش قابلیت اطمینان و تأمین شرایط فنی و اقتصادی هر چه مطلوبتر ، سیستمهای قدرت بهم اتصال یافته و یک سیستم قدرت بزرگ را تشکیل میدهند.
هر چند که انتقال انرژی بوسیله سیستمهای DC هزینة اولیة زیادی میطلبند ولی برخی از مشکلات سیستمهای AC مانند سنکرونیزم و پایداری را ندارد لذا بجای انتقالهای بصورت EHV-AC و UHV-AC استفاده از سیستمهای HVDC مطلوبتر است.
بهر صورت گسترش روز افزون سیستمهای قدرت و ضرورت اتصال سیستمهای مناطق بزرگ و حتی شبکههای کشورهای مجاور به یکدیگر به منظور تشکیل شبکههای بزرگتر از یک طرف و لزوم انتقال انرژی در قدرتهای بسیار زیاد و به مسافتهای طولانی و برخی ملاحظات فنی و اقتصادی از طرف دیگر ، توسعه انتقال جریان مستقیم را بیش از پیش مطرح میسازد.
به همین علت در این پروژه به بررسی اجمالی سیستمهای قدرت HVDC میپردازیم.
در فصل اول این پروژه ابتدا به بیان معیارهایی برای انتخاب سیستم HVDC پرداخته و سپس به بررسی انواع سیستمهای HVDC معطوف گشته و سپس مزایا و معایب شبکههای HVDC به اختصار بیان شده است و در نهایت یک ارزیابی کلی از سیستمهای HVDC بعمل آمده است.
در فصل دوم نیز به بررسی انواع سیستمهای کنترل HVDC اعم از مبدلها و زاویة آتش و شبکه HVDC پرداخته شده است و سپس سطوح مختلف کنترل در سیستمهای HVDC مطرح شده و یک سیستم کنترلی غیر خطی قوی ( Robust ) تشریح شده و در نهایت یک ارزیابی از سیستمهای کنترلی بعمل آمده و شمای طبقاتی سادهای از یک سیستم کنترل بیست و چهار پالسه ترسیم شده است.
در فصل سوم به بررسی اجمالی هارمونیکهای تولیدی در سیستم HVDC پرداخته و نحوه فیلترینگ آنها مطرح شده است. در این فصل انواع فیلترها و کاربردهر کدام ، تأثیر امپدانس شبکه بروی فیلترینگ، طراحی فیلتر تنظیم شونده و خلاصه ای از فیلترهای فعال و غیر فعال بیان شده است و در نهایت ارزیابی صورت گرفته است.
در فصل چهارم نیز که آخرین فصل این پروژه میباشد، به بررسی کامل یک کنترلر با منطق فازی به منظور تنظیم فرکانس سمت AC یکسو کننده پرداخته شده است و در نهایت نیز یک ارزیابی جامع از این نوع کنترلر بعمل آمده است.
عنوان صفحه
فصل اول: انواع سیستمهای HVDC
مقدمه ………………………………………………………………………………………………….. ۹
معیارهایی از سیستم انتقال HVDC ………………………………………………………… 12
انواع سیستمهای HVDC ………………………………………………………………………. 14
سیستم تک قطبی …………………………………………………………………………………. ۱۴
شبکه تک قطبی با بیش از یک هادی …………………………………………………………. ۱۵
سیستم انتقال دو قطبی …………………………………………………………………………. ۱۶
مزایا و معایب خطوط HVDC از نظر فنی …………………………………………………. ۱۷
ارزیابی ………………………………………………………………………………………………… ۱۹
فصل دوم: انواع سیستم های کنترل HVDC
مقدمه ………………………………………………………………………………………………. ۲۲
برخی از مزایای سیستم HVDC …………………………………………………………….. 22
برخی از معایب سیستم HVDC …………………………………………………………… 23
اصول کنترل در مبدلها و سیستمهای HVDC …………………………………………… 23
کنترل در مبدل AC/DC ………………………………………………………………………. 24
واحد فرمان آتش ……………………………………………………………………………….. ۲۵
کنترل در شبکه HVDC ……………………………………………………………………….. 26
کنترل با جریان ثابت یا ولتاژ ثابت ………………………………………………………….. ۲۸
مشخصه های ترکیبی در شبکه HVDC و تغییر جهت توان …………………………….. ۲۹
تعیین میزان قدرت انتقالی ……………………………………………………………………… ۳۰
کنترل ویژه در سیستمهای HVDC …………………………………………………………… 30
کنترل فرکانس ………………………………………………………………………………………. ۳۱
کنترل از طریق مدولاسیون توان DC …………………………………………………………. 32
کنترل توان راکتیو …………………………………………………………………………………. ۳۳
کنترل ضریب قدرت ثابت( CPF) ……………………………………………………………… 35
کنترل جریان راکتیو ثابت(CRO) ………………………………………………………………. 36
یک کنترل غیر خطی قوی برای سیستمهای قدرت AC/DC موازی ……………………. ۳۷
ارزیابی …………………………………………………………………………………………………. ۴۴
عنوان صفحه
فصل سوم:
بررسی هارمونیک های تولیدی در HVDC و فیلترینگ آنها
مقدمه ………………………………………………………………………………………………… ۴۸
حذف هارمونیک شبکه HVDC (فیلترینگ) …………………………………………………. ۴۹
انواع فیلتر ……………………………………………………………………………………………. ۴۹
موقعیت …………………………………………………………………………………………….. ۴۹
اتصال سری یا موازی ……………………………………………………………………………… ۵۰
نحوه تنظیم ………………………………………………………………………………………….. ۵۱
عنوان صفحه
تأثیر امپدانس شبکه بروی فیلترینگ …………………………………………………………… ۵۲
طراحی فیلترهای تنظیم شونده ………………………………………………………………….. ۵۴
انحراف فرکانس ……………………………………………………………………………………… ۵۷
فیلترهای فعال در شبکه HVDC
مقدمه …………………………………………………………………………………………………. ۵۸
فیلتر غیر فعال در سمت DC …………………………………………………………………… 58
فیلتر فعال در سمت DC ………………………………………………………………………… 59
خلاصه ای از عملکرد فیلتر غیر فعال در سمت AC …………………………………………. 61
خلاصهای از عملکرد فیلتر فعال در سمت AC ……………………………………………….. 61
ارزیابی ………………………………………………………………………………………………….. ۶۳
فصل چهارم :
تنظیم فرکانس سمت AC یکسو کننده با استفاده از کنترلر با منطق فازی هماهنگ
مقدمه …………………………………………………………………………………………………. ۶۶
مدل سیستم ………………………………………………………………………………………….. ۶۷
فازی سازی ……………………………………………………………………………………………… ۶۹
اساس قانون و استنتاج …………………………………………………………………………….. ۷۰
آشکار سازی …………………………………………………………………………………………… ۷۳
تغییر جهت دادن کنترلر با منطق فازی ………………………………………………………….. ۷۴
ارزیابی …………………………………………………………………………………………………… ۷۷
فهرست منابع و مراجع ……………………………………………………………………………… ۸۰
چکیده:
تحقیق حاضر گزارشی از گردش کار محصولات چاپی به روش افست میباشد. روش کار بصورت کتابخانهای بوده که در سه فصل تنظیم گردیده است.
در فصل اول: به روش چاپ پرداخته شده است. پروسه چاپ خود به بخش ۱- پیش از چاپ ۲- چاپ ۳- پس از چاپ دستهبندی میگردد که هر بخش مراحل فنی و تکنیکی خاصی را دارا میباشد که ملزوم و تکمیل کننده بعدی بوده که به هر کدام پرداخته شده است.
در فصل دوم: به تقسیمبندی محصولات چاپی و انواع آن ۱- فرمهای تجاری ۲- بروشور و پوستر ۳- کتاب ۴- دفاتر و دفترچه ۵- سربرگ و پاکت ۶- سررسید و تقویم ۷- جعبه و بستهبندی اختصاص یافته است. از آنجائیکه محصولات چاپی دارای تنوع فراوانی میباشند با تقسیمبندی به چند گروه عمده میتوان اسلوب مشخصی ارائه نمود که با توجه به اهمیت به آن اشاره گردیده است.
در فصل سوم: به مواد اولیه و مصرفی که برای جریان چاپ و مراحل تکمیلی آن مورد استفاده قرار میگیرد پرداخته شده است در این فصل ابتدا به مواد اولیه و مصرفی در چاپ کاغذ، مرکب و مواد مصرفی صحافی که جزء ملزومات چاپ میباشند به تفکیک و درجه اهمیت توضیح و تشریح گردیده است. همچنین در این فصل به گردش محصولات چاپی و ارتباط مراحل پیش از چاپ، چاپ و پس از چاپ با توجه موارد تشریحی آن در فصول گذشته با ارائه توضیح و نمودار، به ارتباط آن با مواد اولیه و مصرفی چارت کلی ترسیم شده است.
در این روش با شناخت اصول و رعایت مسائل مربوط به هر مرحله که مطابق با استانداردهای حاکم و رایج بوده، راهکارهای مناسب از روش گردش محصولات چاپی از شروع تا پایان، مرحله به مرحله ارائه شد، که اجرای صحیح آن تناسب با انجام درست هر بخش با بخش بعدی را دارد. گردش روان و متصل به هم از یک خط کامل تولید محصولات چاپی به روش، افست با ویژگیها و موارد خاص آن تا اتمام کار ارائه گردیده است.
نتیجه بررسی و ارائه این مطالب درخصوص چاپ، آشنایی بیشتر هنرجویان با ملزومات چاپ و نشر میگردد. امیدوارم توانسته باشم گامی مثبت در جهت اهداف دانشگاه چاپ و نشر براشته باشم.
فهرست مطالب
مقدمه……………………………………………………………………………………………….. ۱
فصل اول
روش چاپ………………………………………………………………………………………… ۴
پیش از چاپ………………………………………………………………………………………. ۵
فتولیتوگرافی………………………………………………………………………………………. ۶
پردزاش، تفکیک و تهیه فیلم الکترونیکی…………………………………………………. ۱۱
پردازش، تفکیک و تهیه فیلم فتومکانیکی…………………………………………………. ۱۶
چاپ، روش چاپ افست……………………………………………………………………….. ۱۸
انواع ماشین افست……………………………………………………………………………… ۲۰
پس از چاپ……………………………………………………………………………………….. ۲۴
صحافی ماشینی…………………………………………………………………………………. ۲۵
صحافی سنتی…………………………………………………………………………………….. ۳۴
فصل دوم
تقسیمبندی محصولات چاپی به روش افست………………………………………. ۳۸
فرمهای تجاری………………………………………………………………………………….. ۳۹
بروشور و پوستر………………………………………………………………………………. ۳۹
کتاب…………………………………………………………………………………………………. ۴۱
دفاتر و دفترچه………………………………………………………………………………….. ۴۶
سربرگ و پاکت………………………………………………………………………………….. ۴۷
سررسید و تقویم……………………………………………………………………………….. ۵۰
جعبه و بستهبندی……………………………………………………………………………….. ۵۰
فصل سوم
مواد اولیه مصرفی و گردش مواد و محصولات چاپی…………………………… ۵۴
کاغذ…………………………………………………………………………………………………. ۵۵
ویژگیهای چند نوع کاغذ پر مصرف…………………………………………………….. ۵۸
اندازه و محاسبات کاغذ………………………………………………………………………. ۶۴
محاسبه حجم و وزن کاغذ…………………………………………………………………… ۷۸
مرکب……………………………………………………………………………………………….. ۸۶
خواص فیزیکی مرکب………………………………………………………………………….. ۸۶
سیالیت………………………………………………………………………………………………. ۸۷
چسبندگی…………………………………………………………………………………………… ۹۲
رابطه فیزیکی آب منبع افست با مرکب چاپ…………………………………………… ۹۷
مواد مصرفی در صحافی……………………………………………………………………. ۹۸
چسب………………………………………………………………………………………………… ۹۸
طبقهبندی چسبها………………………………………………………………………………. ۹۹
چسبهای گرما سخت…………………………………………………………………………. ۱۰۰
چسبهای گرما نرم……………………………………………………………………………. ۱۰۱
چسبهای گرما ذوب و واکسها………………………………………………………….. ۱۰۶
مفتول……………………………………………………………………………………………….. ۱۰۹
نخ…………………………………………………………………………………………………….. ۱۰۹
گردش مواد و محصولات چاپی……………………………………………………………. ۱۰
فهرست منابع:
۱- استاندارد، کلیات مربوط به کاغذ و مقوا، تهران، کتابخانه مؤسسه ملی استاندارد، شماره ۱۸۲۶- ۱۳۵۷٫
۲- استاندارد، قطع مواد کاغذ و فیلم، تهران، کتابخانه مؤسسه ملی استاندارد- ۱۳۴۵- صفحه ۸٫
۳- استاندارد ملی ایران، تهران، مؤسسه ملی استاندارد، شماره ۱۵۷- ۱۳۵۴٫
۴- افشار ایرج، صحافی سنتی، تهران، دانشگاه تهران- ۱۳۵۹- صفحه ۸۴٫
۵- افشار کامران مهاجر، راهنمای علمی صفحهآرایی کتاب، تهران، کتابخانه دانشگاه علامه طباطبائی- ۱۳۷۲- صفحه ۵۱٫
۶- اقبال، بهرام، تفکیک رنگ به روش فتولیتوگرافی و الکترونیک، تهران، ماهنامه صنعت چاپ، شماره ۱۳۷- ۱۳۷۳- صفحه ۳۰٫
چکیده
در شیوه های رفتار درمانی مستقیماً بر رفتار تأکید می شد و به تفکر و استدلال فرد کمتر توجه می شد.
در آغاز درمانگران به اهمیت شناخت اعتقاد نداشتند و نگرش محرک – پاسخ سفت و سختی را ترجیح می دادند. آنها هر ملاحظه ای در مورد اعتقادات و نگرشها را به عنوان بازگشتی به گونه ای از درونگری غیر علمی می دانستند. اما در پاسخ به شواهدی که نشان می داد عوامل شناختی (یعنی افکار شخص، انتظارات و تفسیر وی از رویدادها) اهمیت تعیین کننده در رفتار شخص دارد، بسیاری از رفتار درمانگران تأکید بر شناخت را هم وارد درمان کردند (بندورا ۱۹۸۶).
رفتار درمان شناختی اصلاح کلی است برای روشهای درمانی که در آنها از فنون تغییر رفتار استفاده می شود و علاوه بر آن راهکارهای طراحی شده برای تغییر عقاید ناسازگار نیز به آن فنون الحاق شده است. درمانگر به فرد کمک می کند که واکنشهای هیجانی ناراحتی کننده نظیر اضطراب و افسردگی را با یادگرفتن شیوه های موثر تری برای تفسیر و تفکر درباره تجاربش کنترل کند. مثلاً در نظریه شناختی بک در مورد افسردگی، افراد افسرده تمایل دارند رویدادها را از دیدگاهی منفی و خود منتقدانه ارزیابی کنند. آنها شکست را به جای موفقیت انتظار می کشند و در ارزیابی عملکردشان تمایل به بزرگ کردن شکستها و کوچک کردن موفقیتهادارند. رفتار درمانگران شناختی در درمان افسردگی، به مراجعان کمک می کنند که تحریف را در تفکرشان تشخیص دهند و آنها را به واقعیت نزدیک کنند.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده ……………………………………………………………………………………………….. ۱
فصل اول : کلیات ……………………………………………………………………………….. ۴
مقدمه………………………………………………………………………………………………… ۵
بیان مسئله ………………………………………………………………………………………… ۸
فصل دوم : مباحث نظری……………………………………………………………………. ۱۱
تاریخچه …………………………………………………………………………………………… ۱۲
شکل گیری و رشد رفتاری درمانی …………………………………………………….. ۲۰
کاربرد اولیه اصول رفتاری در زمینه بالینی …………………………………………. ۳۲
کاربرد فنون کنشگر : تحلیل کاربردی رفتاری……………………………………….. ۴۰
تکنیکهای رفتار درمانی ……………………………………………………………………… ۴۸
خاستگاه رویکرد رفتاری …………………………………………………………………… ۵۵
فنون سنتی رفتار درمانی …………………………………………………………………… ۶۰
ارزیابی رفتار درمانی ………………………………………………………………………… ۸۰
پیدایی شناخت درمانی ……………………………………………………………………….. ۹۵
رویکردهای شناختی نسبت به شخصیت ……………………………………………… ۱۰۳
مفروضات کلی شناخت درمانی ………………………………………………………….. ۱۰۶
تلفیق رویکردهای شناختی رفتاری ……………………………………………………… ۱۲۰
ویژگی ها و مفروضه های رویکرد شناختی – رفتاری …………………………. ۱۲۵
درمان شناختی – رفتاری …………………………………………………………………. ۱۳۴
تکنیکهای رفتار درمان شناختی ………………………………………………………….. ۱۴۳
پژوهش در زمینه مداخله رفتاری – شناختی ……………………………………….. ۱۴۴
پژوهش در زمینه مداخله رفتاری – شناختی و دارویی ………………………… ۱۴۷
بنیاد علمی درمان رفتاری – شناختی ………………………………………………….. ۱۴۹
اصول کلی در شیوه های درمانی شناختی – رفتاری ……………………………. ۱۵۱
ارزشیابی شناختی – رفتاری …………………………………………………………….. ۱۵۲
سنجش در ارزیابی و درمان شناختی – رفتاری ………………………………….. ۱۵۴
فصل سوم : بحث و نتیجه گیری ………………………………………………………… ۱۵۵
پیش بینی روندها ……………………………………………………………………………… ۱۵۶
برایند بحث ………………………………………………………………………………………. ۱۵۷
اصطلاحات مهم ……………………………………………………………………………….. ۱۵۸
فهرست منابع
منابع فارسی ……………………………………………………………………………………. ۱۶۵
منابع انگلیسی ………………………………………………………………………………….. ۱۶۷
فهرست منابع فارسی
ژالت .م. زارب ، ارزیابی و شناخت رفتار درمانی نوجوانان ، مترجم:دکتر محمد خدایاری فرد و یاسمین عابدینی ( ۱۳۸۳) ، انتشارات رشد .
ای . جی – فیرس – تیموتی جی . توان ،مترجم : مهرداد فیروز بخت با همکاری دکتر سیف الله بهاری ( ۱۳۸۶) ، انتشارات رشد .
هاوتون ، کرک ، سالکووس کس ، کلارک ( ۱۹۹۷) ، راهنمای کاربردی در درمان اختلالهای روانی ، مترجم : دکتر حبیب الله قاسم زاده ( ۱۳۷۶) ، انتشارات ارجمند
دیویوم . کلارک، کریستوفر ج . فربورن ( ۱۹۵۴) م ، درمانهای شناختی – رفتاری ترجمه : حسین کاویانی ( ۱۳۸۵)، تهران : نشر مهرکاویان .
لک . احمد ، اثر بخشسی تکنیکهای شناختی –رفتاری در درمان حملات پانیک همراه یا بدون گذر هراسی – به راهنمایی : فضیله ذوالفقاری – با مشاوره : محمد نقی براهنی ، یعقوب سپهری . پایان نامه کارشناسی ارشد تهران : دانشگاه علوم پزشکی ، دانشکده انسیتوپزشکی تهران ، ۱۳۷۲ .
چکیده
مراحل طراحی و ساخت یک اتاق آنتن در این پایان نامه مورد بحث قرار گرفته شده است. یک چنین اتاقی از ضروریات هر مؤسسه مجهز به امکانات آنتن و رادار می باشد و فضای مناسبی برای اندازه گیری مشخصات مختلف آنتن فراهم می کند. کاربرد دیگر این آنتن در امکان اندازه گیری سطح مقطع راداری اجسام می باشد. همچنین این اتاق جهت مصون ماندن نیروی انسانی از خطرات تشعشع الکترومغناطیسی در حین اندازه گیری آنتن سودمند می باشد.
علاوه بر اصول طراحی اتاق آنتن، یک نظریه ریاضی کارآمد تحت عنوان شرط مرزی جذب به صورت نوینی در این پایان نامه مطرح شده و تلفیق دو شرط مرزی جذب فیزیکی موج و مدل ریاضی آن به اختصار مطرح شده است.
لازم به ذکر است که در ابتدا به شرح تئوری ناحیه سکوت اتاق آنتن می پردازیم، سپس به روشهای مختلف اندازه گیری و محاسبه ناحیه سکوت اشاره می کنیم و بعد از آن نتایج آزمایشات انجام شده را ارائه می کنیم و مرغوبیت اتاق را مورد بررسی قرار می دهیم .
فهرست مطالب :
عنوان صفحه
فصل اول: محاسبه ناجیه سکوت اتاق آنتن و تعیین کیفیت اتاق ۱
۱- ۲
۲- تعریف “Qiet zone” و “Quietness” اتاق کنتن ۴
۳- اندازهگیری مقدار انعکاس در ناحیه سکوت ۶
۴- تحلیل نتایج آزمایش: ۱۵
۵- مقایسه بین نتایج حاصل از دو روش ۱۷
فصل دوم: طراحی و مدل سازی اتاق انتن ۲۵
۱- ۲۷
۲- نظریه جذب امواج الکترومغناطیسی ۲۸
۳- جاذب باند باریک ۲۹
۴- جاذب باند پهن ۳۰
۵- انتخاب ماده جاذب و تهیه بلوکهای جذب ۳۱
۶- اندازهگیری مشخصات جاذبها ۳۲
۷- ناحیه سکوت آنتن ۳۳
۸- طراحی اتاق ۳۴
۹- مدلسازی ریاضی اتاق آنتن ۳۵
۱۰- ۳۸
۱۱- پیشنهادات ۳۸
فصل سوم: گزارش ساخت اتاق آنتن ۳۹
نتیجه گیری ۴۲
فهرست مراجع ۴۳
فهرست شکلها و جداول:
عنوان صفحه
شکل شماره ۱- نمای کلی آنتن فرستنده و گیرنده……………………………………………………………… ۵
شکل شماره ۲- منحنی پترن تست شده آنتن مرجع………………………………………………………….. ۸
شکل شماره ۳- منحنی انحراف سطح توان…………………………………………………………………………… ۹
شکل شماره ۴- انحراف پترن آنتن تحت تأثیر موج انعکاس……………………………………………….. ۱۰
شکل شماره ۵- منحنی پترن موج ساکن………………………………………………………………………………. ۱۵
شکل شماره ۶- جهت حرکت آنتن………………………………………………………………………………………… ۱۸
شکل شماره ۷- مجموعة اندازه گیری توان دریافتی…………………………………………………………….. ۱۹
جدول شماره ۱- مقادیر اندازه گیری توان در زاویه های مختلف………………………………………… ۲۰
جدول شماره ۲- مقادیر اندازه گیری توان در زاویه های مختلف………………………………………… ۲۰
جدول شماره ۳- مقادیر اندازه گیری توان در زاویه های مختلف………………………………………… ۲۰
جدول شماره ۴- مقادیر اندازه گیری توان در زاویه های مختلف………………………………………… ۲۱
جدول شماره ۵- مقادیر اندازه گیری توان در زاویه های مختلف………………………………………… ۲۱
جدول شماره ۶- مقادیر اندازه گیری توان در زاویه های مختلف…………………………………………. ۲۱
شکل شماره ۸- زاویه بین آنتن فرستنده و گیرنده………………………………………………………………. ۲۲
شکل شماره ۹- پترن آنتن……………………………………………………………………………………………………… ۲۳
شکل شماره ۱۰- امواج انعکاس از مانع بی اتلاف…………………………………………………………………. ۲۹
شکل شماره ۱۱- انعکاس موج از مانع در محیط تلفدار……………………………………………………….. ۳۰
شکل شماره ۱۲- نمونه جاذب های الکترومغناطیسی………………………………………………………….. ۳۲
شکل شماره ۱۳- مدار نمونه ای اندازه گیری ضریب انعکاس جاذب………………………………….. ۳۲
شکل شماره ۱۴- مدار نمونه ای اندازه گیری افت انتقال جاذب…………………………………………. ۳۳
شکل شماره ۱۵- نمایی از اتاق آنتن……………………………………………………………………………………… ۳۵
شکل شماره ۱۶- مقایسه جذب موج در روش پیشنهادی و روش MUR………………………….. 37
فهرست مراجع
References:
[1] A. Ghorbani “Antenna Chamber, Quiet Zone” Amirkabir University of Technology, Tehran.
[2] W.H.EMERSON, “Electromagnetic Wave Absorbers and Anechoic Chambers” IEEE Trans on Antennas and Propagation. Vol.AP-21, NO.4,PP.484-490, July1973.
[3] G.MUR, “Absorbing Boundary Condition for the Finite Difference Approximation of the Time Domain Electromagnetic Field Equations” IEEE Trans. On Electromagnetic Compatibility, Vol. 23, PP.377-382 , Nov, 1981.
[4] C.BALANIS, P. TIRKAS, “Higher Order Absorbing Boundory
چکیده
آثار هنری دستی مردم در سراسر جهان که قالی چکیده عصاره آنها است ، نشان میدهد که همواره طبیعت الهام بخش هنرمندان در خلق اثار هنریشان بوده است کلک نقش آفرین هنرمندان طراح با بهرهگیری از خیال ممدوح و خیال محمود به عوالم قدسی و آسمانی ، خالق آثاری بیبدیل و بیهمانند که در عرصه هنرها سری از سایر بلندتر دارد وبرتارک هنر شرق میدرخشد و همچنین با بهرهگیری از طبیعت در طول تاریخ دیرپای قالی ایران تنوعی بیحد و مرز به طرح و نقش این دستباف هدیه کرده است .
مقدمه
قالی ایران با طرحهای گوناگون دارای مضامین و پیامهای مختلفی است و نماد هنر اصیل و فرهنگ و ادبیات غنی ایران زمین است . ایجاد نقش و نگار بر ابزار کار ، یا بر دیوار محل زندگی از دورهی هخامنشیان و سلسلههای بعد از آن در ایران متداول بوده است . البته در دورهی اسلامی به سبب تغییر دین در ایران در هنر نیز تغییراتی پدیدار شد .
سبب گسترش خط را بر اشیاء و آثار میتوان به دو علت اساسی دانست ؛ اول اینکه چون در مذاهب ، توسل به ادعیه و اوراد و اعتقاد به رسیدن به خیر و برکت و سعادت به وسیلهی دعا مبنای محکم داشت ، بعدها در مذهب جدید نیز مردم با ایمان تقریباً بر بیشتر ابزارها و لوام زندگی خود نام مقدسان و بزرگان دین رانقش میکردند و از آنها برای تبرک و سعادت یاری میجستند .
دوم چنانکه میدانیم ایرانیان به تزئین اشیاء و ابزارهای خود علاقهی بسیار داشتند و چون نمیتوانستند نقش صورت به کار ببرند به خط متوسل شدند و برای تزئین آثار خود از خط استفاده کردند و ادعیه و احادیث ، پندو اندرز ، اشعار را با خط خوش بر بستر آثار و لوازم زندگی خود نقش کردند . از همین جاست که مشاهده می شوند هنرمندان بیشتر به زیبایی خط توجه داشتهاند و زوایا و اشکالی در نگارش آن ایجاد کردهاند .
فهرست مطالب
عنوان صفحه
مقدمه …………………………………………………………………………………………………………
فصل اول : مروری بر قالی ایران …………………………………………………………………..
فصل دوم : تاریخچه موزه فرش ایران …………………………………………………………..
فصل سوم: تعریف ونقش خط درقالی ایران ……………………………………………………
فصل چهارم : طراحی و اجرای فرم انواع کتیبه در قالیهای مناطق مختلف …………..
فصل پنجم : قالیهای کتیبهدار موزه فرش ایران ……………………………………………….
فصل ششم : کتیبه ، نقشمایهای در قالی ………………………………………………………….
فصل هفتم : قالی بافی در دورهی صفوی ……………………………………………………….
- نمونههایی از قالیهای کتیبهدار دوره صفویه
فصل هشتم : نمونههایی از قالیهای کتیبهدار در سایر موزهها …………………………..
خلاصه ……………………………………………………………………………………………………….
نتیجه ………………………………………………………………………………………………………….
فهرست منابع ………………………………………………………………………………………………
در متن تصاویر موجود نمی باشد.
فهرست منابع
- آزادی ، سیاووش ، ( ۱۳۵۶)، فرش ایران ، چاپ افسین هارتونگ ، هامبورگ .
- آذرپاد ، حسن ، فضل ا… حشمتی رضوی ، ( ۱۳۷۲) ، فرشنامه ایران ، موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی ، تهران .
- بغداد ، هاشم محمد ،( ۱۳۷۷) ،قواعد الخط العربی ، انتشارات یساولی ،تهران .
- ( ۱۳۷۵) ، هنر قالیبافی در ایران ، چاپخانه پل اتنژه در نوشتاتل سوئیس ، سازمان اتکا ، تهران .
- خشکنابی ، سید رضا ، ( ۱۳۷۸) ، ادب و عرفان در قالی ایران ، انتشارات سروش ، تهران .
مقدمه
قتل بزرگترین تعرض به تمامیت جسمانی اشخاص است که خود دارای انواعی است و بر اساس عنصر روانی شدت و خفت آن مشخص میگردد. قتل در قانون مجازات اسلامی به مواردی همچون قتل، عمد (بند الف م ۲۰۶) قتل در حکم عمد (بند ب و ج م ۲۰۶) قتل خطا شبیه عمد (بند ب م ۲۹۵) قتل خطای محض (بند الف م ۲۹۵) قتل در حکم شبه عمد (تبصره ۲ ماده ۲۹۵) قتل در حکم خطای محض (تبصره ۱ م ۲۹۵) قتل غیرعمد (م ۶۱۶-م ۷۱۴) قتل در اثنای منازعه (م ۶۱۵ ق م ا) تقسیم میگردد که در حقوق جزای فرانسه به قتل عمد ضرب و جرح منتهی به فوت ، و قتل غیرعمد تقسیم میگردد. در میان موارد فوقالذکر قتل عمد شدیدترین آنهاست که در حقوق جزای ایران به مصادیقی همچون قتل عمدی محض ، قتل در حکم عمد و قتل در اثنای منازعه و در فرانسه به قتل عمدی ساده و قتل عمدی مشدده تقسیم میگردد. که در بر گیرنده مواردی از قبیل: مسمومیت منجر به مرگ ، قتل سبق تصمیم قتل مستخدمین دولت ، قتل در اثر احراق عمدی، قتل توام با جنایت یا جنحه دیگر و قتل اولیا است . مواد از قتل عمدی محض (قتل با سونیت مسلم) آن است که جانی با قصد سلب حیات از مجنی علیه (ازهاق روح) بوسیله فعل غالبا یا نادرا کشنده سبب قتل مجنی علیه گردد. برای تحقق قتل عمدی محض سونیت خاص و عام تواما الزامی است . قتل در حکمم عمد نوع اول (ارتکاب قتل با فعل قتاله مطلق) زمانی ارتکاب مییابد که جانبی بدون قصد با ارتکاب فعل نوعا کشنده مطلق مباشر تا با تسبیباسبب قتل دیگری گردد. و هرگاه جانی بدون قصد قتل با ارتکاب فعل قتاله نسبی سبب قتل دیگری گردد قتل در حکم نوع دوم (ارتکاب قتل با فعل قتاله نسبی) تحقق یافته است . مصداق دیگر قتل عمدی محض در حقوق ایران قتل در اثنای منازعه است که میتواند ماهیتا مشمول یکی از موارد فوقالذکر گردد ولی بعلت ارتکاب در شرایط خاص مجازات آن تشدید میگردد. مجازات قتل عمدی در حقوق جزای ایران قصاص نفس است . اما در حقوق جزای فرانسه مجازات قتل عمدی ساده (هیجانی) سی سال حبس جنایی و مجازات قتل عمدی مشدده حبس جنابی دائمی است .
فهرست مطالب
عنوان
چکیده ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………. ث
مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..۱
تعریف جرم ……………………………………………………………………………………………………………………………………………….۲
فصل اول :
کلیات تحقیق …………………………………………………………………………………………………………………………………………..۳
اشتباه در قتل …………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۶٫
فصل دوم :
مجازات شروع به قتل عمدی ……………………………………………………………………………………………………………….. ۱۵
مجازات شروع به قتل عمدی توأم با ضرب و جرح مجنی علیه ……………………………………………………….. ۱۸
فصل سوم :
قتل در حکم شبه عمد در قانون مجازات اسلامی …………………………………………………………………………………۲۲
هدف , مبنا و عناصر قتل در حکم شبه عمد ………………………………………………………………………………………. ۲۲
مقایسه قتل در حکم شبه عمده با سایر انواع قتل ……………………………………………………………………………… ۲۸
فصل چهارم :
قتل از روی ترحم (اتانازی( ………………………………………………………………………………………………………………………… ۳۱
فصل پنجم :
قتل غیر عمدی ……………………………………………………………………………………………………………………………………. ۳۳
فصل ششم :
قتل در فراش ……………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۳۸
فصل هفتم :
مجازات قتل در نتیجه تیر اندازی ………………………………………………………………………………………………………… ۴۳
فصل هشتم :
تبیین جایگاه جرم قتل عمدی در حقوق و فقه ………………………………………………………………………………….. ۴۹
فصل نهم :
قتل فرزند توسط مادر ………………………………………………………………………………………………………………………….. ۵۷
قتل فرزند توسط مادر در حقوِ خارجی ……………………………………………………………………………………………….. ۵۸
قتل فرزند توسط مادر در حقوِق ایران …………………………………………………………………………………………………. ۶۰
قتل فرزند توسط مادر در فقه شیعه …………………………………………………………………………………………………….. ۶۳
ادله قصاص مادر برای قتل فرزند …………………………………………………………………………………………………………. ۶۴
قتل فرزند توسط مادر از دیدگاه فقهای اهل سنت ……………………………………………………………………………… ۶۵
نتیجه گیری …………………………………………………………………………………………………………………………… ۶۷
پاورقی و منابع ……………………………………………………………………………………………………………………… ۷۱
پاورقی و منابع:
۱ _ استاد دکتر آزمایش تقریرات دوره لیسانس سال تحصیلی ۶۳ _ ۶۲ .
۲ _ استاد دکتر علی آزمایش , همان .
۳ _ ر . ک به کتب فقهی از جمله : شهید ثانی , شرح لمعه , انتشارات دار العالم الاسلامی بیروت , ج ۱۰ , ص ۱۰۶ _ ۱۰۵ و محقق حلی شرایع الاسلام , چاپ نجف , ج ۴ , صفحه ۲۴۵ .
۴ _ سید محمد حسین شیرازی , کتاب القصاص , انتشارات دار القرآن , قم , صفحه ۱۴ .
۵ _ شهید ثانی , همان, صفحه ۱۰۶ .
۶ _ همان صفحه ۱۰۸ .
۷ _ امام خمینی تحریر الوسیله موسسه انتشارات دار العلم , قم بیتا , ج ۲ , صفحه ۵۶۶ _ ۵۶۵ .
هدف : معرفی گنبد نمکی گرمسار بعنوان بزرگترین و با کیفیت ترین ذخایر نمک ایران و آشنائی مهندسی معدن و زمین شناسان با ساز و کار دیاپیرها
۱-۱) پیشینه تحقیق : از سالیان گذشته با توجه به موقعیت ممتاز جغرافیایی گنبد نمکی گرمسار و نزدیکی به تهران محققین و زمین شناسان و حتی باستان شناسان متعددی را به دلیل جنگ نادرشاه با اشرف افغان حدود ۲۸۰ سال پیش در این منطقه به خود جذب کرده است .
۱-۲) روش کار و تحقیق : بازدید عمومی از منطقه ومعادن فعال آن و بررسی عینی نحوهی استخراج و بارگیری و همچنین افراد و منابع و مأخذیی که از گذشته تا کنون در منطقه تحقیق و یا مقاله نوشتهاند .
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل دوم : اختصاصات عمومی نمکها در ایران ………………………………………………
الف : کلیاتی درمورد نمکها ……………………………………………………………………………
۱-۲ تاریخچه نمک ……………………………………………………………………………………….
۲-۲ نمک وموارد استفاده آن ……………………………………………………………………….
۳-۲ پراکندگی و مقدار تولید نمک درجهان ……………………………………………………
ب: ژئو شیمی و کانی شناسی ………………………………………………………………………..
۴-۲ ژئوشیمی ……………………………………………………………………………………………..
۵-۲ کانی شناسی نمکی (هالیت )……………………………………………………………………
۶-۲ کانی های همراه هالیت ………………………………………………………………………….
۷-۲ فرایندهای بعد از رسوبگذاری ……………………………………………………………….
پ: شرایط ومحیط تشکیل هالیت ………………………………………………………………….
۸-۲ شرایط تشکیل هالیت ……………………………………………………………………………..
۹-۲ محیط تشکیل نمک (هالیت )…………………………………………………………………….
۱۰-۲ ذخایر تبخیری قدیمی و محیط تشکیل آن ………………………………………………
۱۱-۲ موقعیت های مناسب برای رسوب تبخیری ها ………………………………………..
۱۲-۲ سبخا …………………………………………………………………………………………………
۱۳-۲ محیط های دریایی………………………………………………………………………………..
۱۴-۲ نمک های غول آسا چگونه بوجود آمدهاند ؟…………………………………………..
ث:انواع ژنتیکی کارنسارها نمک …………………………………………………………………..
۱۵-۲ اقیانوس ها ودریاها ……………………………………………………………………………
۱۶-۲ دریاچه ها …………………………………………………………………………………………..
۱۷- ۲ آبهای زیر زمینی (شورابه ها )……………………………………………………………
۱۸-۲ حوضه های دریاچه ای نوع پلایا ………………………………………………………..
۱۹-۲ نهشتههای نمک لایه ای ……………………………………………………………………….
۲۰-۲ گنبدهای نمکی …………………………………………………………………………………..
۲۱-۲ کانی های همراه گنبدهای نمکی …………………………………………………………
۲۲-۲ پدیده دگرگونی در گنبدهای نمکی ………………………………………………………
۲۳-۲ چگونگی حرکت در گنبدهای نمکی ……………………………………………………..
ج)برخی از مدلهای پیدایش ذخایر تبخیری……………………………………………………
۲۴-۲ مدل یا تئوری حوضه های دارای سد (Ochsenius , 1877))………………………
25-2 مدل دریاچه ای والتر ( ۱۹۰۳)……………………………………………………………….
۲۶-۲ مدل تبخیرهای آب های عمیق (Schmalz , 1969)………………………………………
27-2 تئوری یا مدل حوضه خشک شده (Hus, 1972)………………………………………
28-2 مدل حوضه خشک شده در درون مدل استاتیک …………………………………….
۲۹-۲ مدل ولکانوژنیک نهشته های تبخیری ………………………………………………….
آثار ومعادن نمک ایران در دورانهای مختلف زمین شناسی ……………………………
۲۸-۲ نمک های پر کامبرین پسین در زون زاگرس ………………………………………..
۲۹-۲ گنبدهای نمکی استان هرمزگان …………………………………………………………..
۳۰-۲ نمک های ژوراسیک فوقانی …………………………………………………………………
۳۱-۲ آثار و گنبدهای نمکی استان کرمان …………………………………………………….
۳۲-۲ نمک های ائوسن در زون ایران مرکزی ………………………………………………..
۳۳-۲ نمک های ائو – الیگوسن …………………………………………………………………….
۳۴-۲ نمک های ترسیر در زون ایران مرکزی ………………………………………………..
۳۵-۲ آثار و ذخائر نمکی ترسیر استان سمنان …………………………………………….
۳۶-۲ آثار و ذخائر نمک ترسیر استان خراسان …………………………………………….
۳۷-۲ ذخایر یا آثار نمکی میوسن ………………………………………………………………..
۳۸-۲ آثار و معادن نمک زون زاگرس در میوسن …………………………………………
۳۹-۲ آثار و معادن نمک زون ایران مرکزی در میوسن ………………………………..
۴۰-۲ آثار و معادن نمک زون البرز در میوسن ……………………………………………..
۴۱-۲ نمکهای پلیوسن ………………………………………………………………………………….
۴۲-۲ نهشته های نمکی کویر (هولوسن تا کنون )………………………………………….
۴۳-۲ نمک های عهد حاضر ……………………………………………………………………………
منابع :
۱- دری ، محمد باقر – ۱۳۷۰- مطالعه زمین شناسی و چینه شناسی کوه کلرز ( شمال گرمسار ) – پایان نامه فوق لیسانس – دانشگاه تهران .
۲- نمدمالیان و همکاران – ۱۳۷۰ – پی جوئی و اکتشاف در منطقه گرمسار حدفاصل ایوانکی و بن کوه ( گزارش شماره ۳) – سازمان زمین شناسی کشور .
۳- نقشه توپوگرافی ۰۰۰،۵۰/۱ ایوانکی – سازمان جغرافیائی کشور – ۱۳۵۵٫
۴- گزارش طرح پی جویی پتاس در استان سمنان ، سازمان زمین شناسی کشور .شازن مطالعه امکانات بررسی های سیستماتیک پتاس در ایران مترجم ناصر خویی ( ۱۳۶۷) ، سازمان زمین شناسی کشور ، شهرابی ، م ( ۱۳۶۱)
پی جویی پتاس د راستان سمنان ( گزارش شماره ۶ طرح پی جویی سراسری پتاس ) سازمان زمین شناسی کشور ، فیض نیا ، س .( ۱۳۷۱).
این تحقیق گذری است بر یکی از موضوعاتی که چندین سالی است پیرامون آن خیلی صبحتی وجود ندارد و یا اگر باشد بسیار محدود است . هنوز هم این مکان تاریخی – مذهبی که ریشه در نگرش های دینی ما دارد و کم کم با یک سری باورها و عقاید عجین شده ، در نظر بسیاری از اهمیت خود ساقط نشده و فقط گرد و غبار زمانه بر روی آن نشسته است .
در این تحقیق سعی کردهام با کنکاشی در تاریخ مطالبی پیرامون علل پیدایش سقاخانه، معماری ظاهری آن ، عناصر ونشانههای نمادین در آن ، که هر یک برای مردم معنا و مفهومی دارد را بگنجانم و از دیگر سو به پیوند سقاخانه و هنر پرداخته و نمونه هایی از این آثار ارائه گردیده است ،که در طول این پروژه میتوانید ملاحظه فرمایید و با این آرزو که موثر واقع شود و چه بسا روزگاری ، سقاخانه نذر شما را نیز برآورده سازد.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
مقدمه……………………………………………………………………………………………………….. ۱
فصل اول : نماد و نگرشی نمادین
۱-۱ نماد و نگرش نمادین به هستی ……………………………………………………………. ۶
۱-۲ نماد و نقش آن در زندگی ………………………………………………………………… ۱۰
فصل دوم : سقاخانه
۲-۱وجود افتراق فضاهای سنتی و مدرن……………………………………………………. ۱۳
۲-۱-۱ شناختی از دو واژه «نوگرایی» و «سنت گرایی»……………………………….. ۱۳
۲-۱-۲ گرایش به فضاهای شهری سنتی ……………………………………………………. ۱۴
۲-۱-۳ مقایسه فضاهای سنتی و مدرن ……………………………………………………… ۱۶
۲-۲ فرهنگ واژگانی سقاخانه …………………………………………………………………… ۱۸
۲-۳ علل پیدایش سقاخانه ……………………………………………………………………….. ۲۴
۲-۴ دو عنصر اساسی در سقاخانه …………………………………………………………… ۳۱
۲-۴-۱ آب………………………………………………………………………………………………. ۳۲
۲-۴-۱-۱ آب عنصر مقدس و مشترک در ادیان پهنه ی ایران زمین………………. ۳۴
۲-۴-۱-۲ آب در دیگر آیین های باستانی……………………………………………………. ۳۶
۲-۴-۱-۳ آب در ادیان و آیین ها……………………………………………………………….. ۳۷
۲-۴-۱-۳-۱ آب در دیانت یهود…………………………………………………………………. ۳۷
۲-۴-۱-۳-۲ آب در مسیحیت ……………………………………………………………………. ۳۸
۲-۴-۱-۳-۳ آب در آیین مندائی و صابئین ………………………………………………… ۳۸
۲-۴-۱-۳-۴ آب در اسلام ……………………………………………………………………….. ۳۹
الف : بازتاب آب در اسلام ………………………………………………………………………… ۳۹
ب: آب در عرفان اسلامی – ایرانی …………………………………………………………….. ۴۰
ج: آب ، واقعه کربلا و آب تربت …………………………………………………………………. ۴۲
د: آب و مذهب دو روی یک سکهاند در سقا خانه ………………………………………… ۴۵
۲-۴- ۲ آتش ………………………………………………………………………………………….. ۵۰
۲-۴-۲-۱ آتش و نور در ایران باستان ……………………………………………………… ۵۰
۲-۴-۲-۱-۱ اهمیت آتش و نور درجهان بینی آفرینش ایران باستان …………….. ۵۳
۲-۴-۲-۱-۲ آتش و نور واسطوره های آن در فرهنگ آریایی ……………………… ۵۳
۲-۴-۲-۲ کارکرد رمزهای آتش و نور در اسلام ……………………………………….. ۵۴
۲-۴-۲-۳ کارکرد رمزهای آتش و نور در ایران ………………………………………… ۵۵
۲-۴-۲-۴ نور و هنر ……………………………………………………………………………….. ۵۶
۲-۵ معماری سقا خانه …………………………………………………………………………….. ۵۷
۲-۶ عناصر نمادین سقا خانه ……………………………………………………………………. ۶۰
۲-۶-۱ آینه …………………………………………………………………………………………….. ۶۱
۲-۶-۲ شمع ( چراغ نفتی ، لوستر ) ……………………………………………………………. ۶۳
۲-۶-۲-۱ شعله شمع ………………………………………………………………………………. ۶۴
۲-۶-۲-۲ سوگند به نور و روشنایی و فروغ و شمع افروزی ………………………. ۶۶
۲-۶-۲-۳ شمع گردانی در مراسم مقدس …………………………………………………… ۶۷
۲-۶-۲-۴ شمع در سقا خانه : آتش و آب ………………………………………………….. ۶۷
۲-۶-۳ قفل …………………………………………………………………………………………….. ۶۸
۲-۶-۴ آدمکهای فلزی ……………………………………………………………………………… ۷۰
۲-۶-۵ پنجه ………………………………………………………………………………………….. ۷۲
۲-۶-۶ چشم …………………………………………………………………………………………… ۷۴
۲-۶-۷ ظرف سقا خانهای ………………………………………………………………………… ۷۵
۲-۶-۸ ستاره …………………………………………………………………………………………. ۷۶
۲-۷ تزئینات دیگر سقاخانه ………………………………………………………………………. ۷۶
۲-۷ -۱ کتیبه نویسی………………………………………………………………………………… ۷۶
۲-۷-۲ سنگاب…………………………………………………………………………………………. ۸۰
۲-۸ رنگ در سقاخانه ……………………………………………………………………………… ۸۱
۲-۸-۱ پیشینه ای از رنگ ………………………………………………………………………… ۸۱
۲-۸-۲ خواص رنگ سبز …………………………………………………………………………. ۸۲
۲-۸-۲-۱ مسرت بخشی و شاد آور بودن …………………………………………………. ۸۳
۲-۸-۲-۲ تقویت تحمل پذیری و صبر ……………………………………………………….. ۸۳
۲-۸-۳ رنگ سبز در سقاخانه …………………………………………………………………… ۸۴
۲-۹ معرفی تعدادی از سقاخانههای معروف
۲-۹-۱ سقاخانه عزیز الله …………………………………………………………………………. ۹۰
۲-۹-۲ سقاخانه سردر مجلسی …………………………………………………………………. ۹۲
۲-۹-۳ سقاخانه طوقچی …………………………………………………………………………… ۹۳
۲-۹-۴ سقاخانه آقا میرزا اسدالله روضاتی …………………………………………………. ۹۵
۲-۹-۵ سقاخانه در دشت ………………………………………………………………………… ۹۷
۲-۹-۶ سقاخانه حاج آقا شجاع …………………………………………………………………. ۹۹
۲-۹-۷ سقاخانه پنج شنبه دین ………………………………………………………………… ۱۰۱
۲-۹-۸ سقاخانه قدیمی رو به روی سردر مسجد جورجیو ………………………… ۱۰۳
۲-۹-۹ سقاخانههای درب امام ……………………………………………………………….. ۱۰۵
۲-۹-۹-۱ سقاخانه دالان درب امام ………………………………………………………… ۱۰۵
۲-۹-۹-۲ سقاخانه صحن شمالی درب امام …………………………………………….. ۱۰۶
۲-۹-۹-۳ سقاخانه مجاور درب امام ……………………………………………………… ۱۰۷
۲-۹-۱۰ سقا خانه مسجد حکیم ………………………………………………………………. ۱۰۸
۲-۹-۱۱ سقا خانه هارونیه …………………………………………………………………….. ۱۰۹
۲-۹-۱۲ سقاخانه درب کوشک ……………………………………………………………….. ۱۱۰
۲-۹-۱۳ سقاخانه بیدآباد ……………………………………………………………………….. ۱۱۰
۲-۹-۱۴ سقاخانه حاج محمد جعفر ………………………………………………………….. ۱۱۱
۲-۹- ۱۵ سقاخانه قصر در دشت …………………………………………………………… ۱۱۲
۲-۹-۱۶ سقاخانه گرگ یراق …………………………………………………………………… ۱۱۳
۲-۹-۱۷ سقاخانه گذرهارونیه ………………………………………………………………… ۱۱۴
۲-۹-۱۸ سقاخانه حاج علی …………………………………………………………………….. ۱۱۵
۲-۹- ۱۹ سقاخانه آقانور ……………………………………………………………………….. ۱۱۶
۲-۹-۲۰ سقاخانه ترکها …………………………………………………………………………. ۱۱۷
۲-۹- ۲۱ سقاخانه مسجد سید ………………………………………………………………… ۱۱۸
۲-۹-۲۲ سقا خانه تاج الدین ……………………………………………………………………. ۱۱۹
۲-۹-۲۳ سقاخانه مسجد لبنان ………………………………………………………………… ۱۲۰
۲-۹- ۲۴ سقاخانه مسجد ذکر الله ……………………………………………………………. ۱۲۱
فصل سوم : مکتب سقا خانه
۳-۱ مکتب سقا خانه و پیدایش آن …………………………………………………………… ۱۲۲
۳-۲ هنرمندان مکتب سقا خانه ………………………………………………………………… ۱۲۷
۳-۲-۱ منصور قندریز …………………………………………………………………………… ۱۲۷
۳-۲-۲ حسین زنده رودی ……………………………………………………………………… ۱۲۹
۳-۲-۳ پرویز تناولی ……………………………………………………………………………… ۱۳۱
۳-۲-۴ فرامرز پیل آرام …………………………………………………………………………. ۱۳۳
۳-۲-۵ ژازه طباطبایی ……………………………………………………………………………. ۱۳۴
۳-۲-۶ جعفر روحبخش …………………………………………………………………………. ۱۳۵
۳-۲-۷ مسعود عربشاهی ……………………………………………………………………….. ۱۳۵
۳-۲-۸ ناصر اویسی ……………………………………………………………………………… ۱۳۷
۳-۲-۹ صادق تبریزی ……………………………………………………………………………. ۱۳۸
۳-۳ تطبیق برخی آثار هنرمندان سقاخانه با ادعیه و طلسمات …………………….. ۱۳۹
۳-۴ نمونهای دیگر از آثار هنرمندان معاصر با نگاه سقاخانهای …………………. ۱۴۵
نتیجه گیری …………………………………………………………………………………………… ۱۵۲
گزارش کار عملی ………………………………………………………………………………….. ۱۵۴
منابع ……………………………………………………………………………………………………. ۱۶۵
منابع فارسی :
احیایی ،محمد؛بازتاب آتش و نور در باور و هنرهای مقدس ایران ؛ پایان نامه کارشناسی ارشد ،دانشگاه آزاد،۸۳-۸۲
آذر گشنسب ،اردشیر ؛ ( آتش در ایران باستان؛ چاپ دوم ،۱۳۵۳
اسماعیل پور ،ابوالقاسم ،اسطوره آفرینش در آیین مانی ؛تهران،نشر کارون ،چاپ اول،۱۳۸۱
امین زاده ،بهناز ؛ آب ، معماری ،شهرسازی مسلمین ؛ کتاب هنر ماه ، شماره ۵۷ و ۵۶ ،تهران، نشر خانه کتاب ایران ،۱۳۸۲
اوشیدری ، جهانگیر ؛نور ، آتش ، آتشکده در آیین زرتشت ؛ تهران ، ناشر مولف،۱۳۷۹
هدف : معرفی گنبد نمکی گرمسار بعنوان بزرگترین و با کیفیت ترین ذخایر نمک ایران و آشنائی مهندسی معدن و زمین شناسان با ساز و کار دیاپیرها
۱-۱) پیشینه تحقیق : از سالیان گذشته با توجه به موقعیت ممتاز جغرافیایی گنبد نمکی گرمسار و نزدیکی به تهران محققین و زمین شناسان و حتی باستان شناسان متعددی را به دلیل جنگ نادرشاه با اشرف افغان حدود ۲۸۰ سال پیش در این منطقه به خود جذب کرده است .
۱-۲) روش کار و تحقیق : بازدید عمومی از منطقه ومعادن فعال آن و بررسی عینی نحوهی استخراج و بارگیری و همچنین افراد و منابع و مأخذیی که از گذشته تا کنون در منطقه تحقیق و یا مقاله نوشتهاند .
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل دوم : اختصاصات عمومی نمکها در ایران ………………………………………………
الف : کلیاتی درمورد نمکها ……………………………………………………………………………
۱-۲ تاریخچه نمک ……………………………………………………………………………………….
۲-۲ نمک وموارد استفاده آن ……………………………………………………………………….
۳-۲ پراکندگی و مقدار تولید نمک درجهان ……………………………………………………
ب: ژئو شیمی و کانی شناسی ………………………………………………………………………..
۴-۲ ژئوشیمی ……………………………………………………………………………………………..
۵-۲ کانی شناسی نمکی (هالیت )……………………………………………………………………
۶-۲ کانی های همراه هالیت ………………………………………………………………………….
۷-۲ فرایندهای بعد از رسوبگذاری ……………………………………………………………….
پ: شرایط ومحیط تشکیل هالیت ………………………………………………………………….
۸-۲ شرایط تشکیل هالیت ……………………………………………………………………………..
۹-۲ محیط تشکیل نمک (هالیت )…………………………………………………………………….
۱۰-۲ ذخایر تبخیری قدیمی و محیط تشکیل آن ………………………………………………
۱۱-۲ موقعیت های مناسب برای رسوب تبخیری ها ………………………………………..
۱۲-۲ سبخا …………………………………………………………………………………………………
۱۳-۲ محیط های دریایی………………………………………………………………………………..
۱۴-۲ نمک های غول آسا چگونه بوجود آمدهاند ؟…………………………………………..
ث:انواع ژنتیکی کارنسارها نمک …………………………………………………………………..
۱۵-۲ اقیانوس ها ودریاها ……………………………………………………………………………
۱۶-۲ دریاچه ها …………………………………………………………………………………………..
۱۷- ۲ آبهای زیر زمینی (شورابه ها )……………………………………………………………
۱۸-۲ حوضه های دریاچه ای نوع پلایا ………………………………………………………..
۱۹-۲ نهشتههای نمک لایه ای ……………………………………………………………………….
۲۰-۲ گنبدهای نمکی …………………………………………………………………………………..
۲۱-۲ کانی های همراه گنبدهای نمکی …………………………………………………………
۲۲-۲ پدیده دگرگونی در گنبدهای نمکی ………………………………………………………
۲۳-۲ چگونگی حرکت در گنبدهای نمکی ……………………………………………………..
ج)برخی از مدلهای پیدایش ذخایر تبخیری……………………………………………………
۲۴-۲ مدل یا تئوری حوضه های دارای سد (Ochsenius , 1877))………………………
25-2 مدل دریاچه ای والتر ( ۱۹۰۳)……………………………………………………………….
۲۶-۲ مدل تبخیرهای آب های عمیق (Schmalz , 1969)………………………………………
27-2 تئوری یا مدل حوضه خشک شده (Hus, 1972)………………………………………
28-2 مدل حوضه خشک شده در درون مدل استاتیک …………………………………….
۲۹-۲ مدل ولکانوژنیک نهشته های تبخیری ………………………………………………….
آثار ومعادن نمک ایران در دورانهای مختلف زمین شناسی ……………………………
۲۸-۲ نمک های پر کامبرین پسین در زون زاگرس ………………………………………..
۲۹-۲ گنبدهای نمکی استان هرمزگان …………………………………………………………..
۳۰-۲ نمک های ژوراسیک فوقانی …………………………………………………………………
۳۱-۲ آثار و گنبدهای نمکی استان کرمان …………………………………………………….
۳۲-۲ نمک های ائوسن در زون ایران مرکزی ………………………………………………..
۳۳-۲ نمک های ائو – الیگوسن …………………………………………………………………….
۳۴-۲ نمک های ترسیر در زون ایران مرکزی ………………………………………………..
۳۵-۲ آثار و ذخائر نمکی ترسیر استان سمنان …………………………………………….
۳۶-۲ آثار و ذخائر نمک ترسیر استان خراسان …………………………………………….
۳۷-۲ ذخایر یا آثار نمکی میوسن ………………………………………………………………..
۳۸-۲ آثار و معادن نمک زون زاگرس در میوسن …………………………………………
۳۹-۲ آثار و معادن نمک زون ایران مرکزی در میوسن ………………………………..
۴۰-۲ آثار و معادن نمک زون البرز در میوسن ……………………………………………..
۴۱-۲ نمکهای پلیوسن ………………………………………………………………………………….
۴۲-۲ نهشته های نمکی کویر (هولوسن تا کنون )………………………………………….
۴۳-۲ نمک های عهد حاضر ……………………………………………………………………………
منابع :
۱- دری ، محمد باقر – ۱۳۷۰- مطالعه زمین شناسی و چینه شناسی کوه کلرز ( شمال گرمسار ) – پایان نامه فوق لیسانس – دانشگاه تهران .
۲- نمدمالیان و همکاران – ۱۳۷۰ – پی جوئی و اکتشاف در منطقه گرمسار حدفاصل ایوانکی و بن کوه ( گزارش شماره ۳) – سازمان زمین شناسی کشور .
۳- نقشه توپوگرافی ۰۰۰،۵۰/۱ ایوانکی – سازمان جغرافیائی کشور – ۱۳۵۵٫
۴- گزارش طرح پی جویی پتاس در استان سمنان ، سازمان زمین شناسی کشور .شازن مطالعه امکانات بررسی های سیستماتیک پتاس در ایران مترجم ناصر خویی ( ۱۳۶۷) ، سازمان زمین شناسی کشور ، شهرابی ، م ( ۱۳۶۱)
پی جویی پتاس د راستان سمنان ( گزارش شماره ۶ طرح پی جویی سراسری پتاس ) سازمان زمین شناسی کشور ، فیض نیا ، س .( ۱۳۷۱).
هدف : معرفی گنبد نمکی گرمسار بعنوان بزرگترین و با کیفیت ترین ذخایر نمک ایران و آشنائی مهندسی معدن و زمین شناسان با ساز و کار دیاپیرها
۱-۱) پیشینه تحقیق : از سالیان گذشته با توجه به موقعیت ممتاز جغرافیایی گنبد نمکی گرمسار و نزدیکی به تهران محققین و زمین شناسان و حتی باستان شناسان متعددی را به دلیل جنگ نادرشاه با اشرف افغان حدود ۲۸۰ سال پیش در این منطقه به خود جذب کرده است .
۱-۲) روش کار و تحقیق : بازدید عمومی از منطقه ومعادن فعال آن و بررسی عینی نحوهی استخراج و بارگیری و همچنین افراد و منابع و مأخذیی که از گذشته تا کنون در منطقه تحقیق و یا مقاله نوشتهاند .
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل دوم : اختصاصات عمومی نمکها در ایران ………………………………………………
الف : کلیاتی درمورد نمکها ……………………………………………………………………………
۱-۲ تاریخچه نمک ……………………………………………………………………………………….
۲-۲ نمک وموارد استفاده آن ……………………………………………………………………….
۳-۲ پراکندگی و مقدار تولید نمک درجهان ……………………………………………………
ب: ژئو شیمی و کانی شناسی ………………………………………………………………………..
۴-۲ ژئوشیمی ……………………………………………………………………………………………..
۵-۲ کانی شناسی نمکی (هالیت )……………………………………………………………………
۶-۲ کانی های همراه هالیت ………………………………………………………………………….
۷-۲ فرایندهای بعد از رسوبگذاری ……………………………………………………………….
پ: شرایط ومحیط تشکیل هالیت ………………………………………………………………….
۸-۲ شرایط تشکیل هالیت ……………………………………………………………………………..
۹-۲ محیط تشکیل نمک (هالیت )…………………………………………………………………….
۱۰-۲ ذخایر تبخیری قدیمی و محیط تشکیل آن ………………………………………………
۱۱-۲ موقعیت های مناسب برای رسوب تبخیری ها ………………………………………..
۱۲-۲ سبخا …………………………………………………………………………………………………
۱۳-۲ محیط های دریایی………………………………………………………………………………..
۱۴-۲ نمک های غول آسا چگونه بوجود آمدهاند ؟…………………………………………..
ث:انواع ژنتیکی کارنسارها نمک …………………………………………………………………..
۱۵-۲ اقیانوس ها ودریاها ……………………………………………………………………………
۱۶-۲ دریاچه ها …………………………………………………………………………………………..
۱۷- ۲ آبهای زیر زمینی (شورابه ها )……………………………………………………………
۱۸-۲ حوضه های دریاچه ای نوع پلایا ………………………………………………………..
۱۹-۲ نهشتههای نمک لایه ای ……………………………………………………………………….
۲۰-۲ گنبدهای نمکی …………………………………………………………………………………..
۲۱-۲ کانی های همراه گنبدهای نمکی …………………………………………………………
۲۲-۲ پدیده دگرگونی در گنبدهای نمکی ………………………………………………………
۲۳-۲ چگونگی حرکت در گنبدهای نمکی ……………………………………………………..
ج)برخی از مدلهای پیدایش ذخایر تبخیری……………………………………………………
۲۴-۲ مدل یا تئوری حوضه های دارای سد (Ochsenius , 1877))………………………
25-2 مدل دریاچه ای والتر ( ۱۹۰۳)……………………………………………………………….
۲۶-۲ مدل تبخیرهای آب های عمیق (Schmalz , 1969)………………………………………
27-2 تئوری یا مدل حوضه خشک شده (Hus, 1972)………………………………………
28-2 مدل حوضه خشک شده در درون مدل استاتیک …………………………………….
۲۹-۲ مدل ولکانوژنیک نهشته های تبخیری ………………………………………………….
آثار ومعادن نمک ایران در دورانهای مختلف زمین شناسی ……………………………
۲۸-۲ نمک های پر کامبرین پسین در زون زاگرس ………………………………………..
۲۹-۲ گنبدهای نمکی استان هرمزگان …………………………………………………………..
۳۰-۲ نمک های ژوراسیک فوقانی …………………………………………………………………
۳۱-۲ آثار و گنبدهای نمکی استان کرمان …………………………………………………….
۳۲-۲ نمک های ائوسن در زون ایران مرکزی ………………………………………………..
۳۳-۲ نمک های ائو – الیگوسن …………………………………………………………………….
۳۴-۲ نمک های ترسیر در زون ایران مرکزی ………………………………………………..
۳۵-۲ آثار و ذخائر نمکی ترسیر استان سمنان …………………………………………….
۳۶-۲ آثار و ذخائر نمک ترسیر استان خراسان …………………………………………….
۳۷-۲ ذخایر یا آثار نمکی میوسن ………………………………………………………………..
۳۸-۲ آثار و معادن نمک زون زاگرس در میوسن …………………………………………
۳۹-۲ آثار و معادن نمک زون ایران مرکزی در میوسن ………………………………..
۴۰-۲ آثار و معادن نمک زون البرز در میوسن ……………………………………………..
۴۱-۲ نمکهای پلیوسن ………………………………………………………………………………….
۴۲-۲ نهشته های نمکی کویر (هولوسن تا کنون )………………………………………….
۴۳-۲ نمک های عهد حاضر ……………………………………………………………………………
منابع :
۱- دری ، محمد باقر – ۱۳۷۰- مطالعه زمین شناسی و چینه شناسی کوه کلرز ( شمال گرمسار ) – پایان نامه فوق لیسانس – دانشگاه تهران .
۲- نمدمالیان و همکاران – ۱۳۷۰ – پی جوئی و اکتشاف در منطقه گرمسار حدفاصل ایوانکی و بن کوه ( گزارش شماره ۳) – سازمان زمین شناسی کشور .
۳- نقشه توپوگرافی ۰۰۰،۵۰/۱ ایوانکی – سازمان جغرافیائی کشور – ۱۳۵۵٫
۴- گزارش طرح پی جویی پتاس در استان سمنان ، سازمان زمین شناسی کشور .شازن مطالعه امکانات بررسی های سیستماتیک پتاس در ایران مترجم ناصر خویی ( ۱۳۶۷) ، سازمان زمین شناسی کشور ، شهرابی ، م ( ۱۳۶۱)
پی جویی پتاس د راستان سمنان ( گزارش شماره ۶ طرح پی جویی سراسری پتاس ) سازمان زمین شناسی کشور ، فیض نیا ، س .( ۱۳۷۱).