فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده
مراحل اولیه کودک
هوش کودک تنها راه احساس اوست
دنیای حقیقت برای کودکان
ادراک کودک
هوش کودک
پیدایش حافظه
تداعی معانی یا تصورات ذهنی
زبان و تکلم
عامل زبان با عمل، چه اندازه همآهنگ است؟
کودک در خانواده
شناختن دنیای خارج
احساسات و عوامل عاطفی کودک
استقلال
نتیجه
کودک در معرض خطر اخلاقی
کودک موضوع قانون
مجمع سازمان ملل متحد
جمع آوری
منابع و ماخذ
چکیده:
روانشناسی کودک از نظر کلی بحث تازه و مستقلی است که درباره هشیاری و بیداری روان کودک و تأثیر آن در رشد و نمو تدریجی او گفتگو می کند. و به ما می آموزد این موجود کوچک و ناتوان که روزی یک قطعه گوشت و پوست ناتوانی بوده چگونه رفتار و کردار خود را در این جهان وسیع آموخته و با چه شرایطی تا دوران جوانی رسیده است.
پرورش تدریجی روان کودک با آنچه که مربوط به مراحل رشد و پیشرفت اعضای بدن و مراحل بلوغ او است کاملاً متفاوت و جدا از هم هستند و این دو مرحله مستقل دارای شرایط مخصوصی است که هر دو به موزات هم پیش می روند و در راه مستقیم خود از یکدیگر کمک می گیرند از آن گذشته برای شناختن مراحل روانی کودک کافی نیست که کودک از زمان بدنیا آمدن مورد مطالعه قررا دهیم زیرا قبل از بدنیاآمدن در زمانیکه نطفه او بسته می شود در آن محیط تنگ و تاریک بدون اینکه ما بدانیم عوامل و شرایطی وجود دارد که اساس زندگی آینده او پایه گذاری می شود و از این بحث نتیجه می گیریم که از یک نقطه نظر تئوری روانشناسی کودک بایستی از زمان قبل از تولد مورد بررسی قرار گیرد و بدانیم که این کودک در کدام محیط و تحت کدام شرایط و از کدام خانواده بوجود آمده و این هنوز خود بحث بسیار مفصل و پیچیده ای است که پایه آن برروی قوانین و توارث وزن شناسی استوار می گردد و بعداز تولد شرایط آموزش و پرورش و بسیاری عوامل دیگر در پیشرفت اعضای بدن و سلسله اعصاب او مؤثر است و با عواملی که در رشد و نمو اعضای بدن تأثیر دارد روان او نیز در کش و قوس تحولات زندگی مراحل خود را خواه ناخواه می پیماید.
فایل بصورت ورد ٧٥ صفحه قابل ویرایش می باشد
فهرست
عنوان صفحه
فصل اول :
کلیات تحقیق
مقدمه ………………………………………………………………………………………………….. ۲
بیان مسأله……………………………………………………………………………………………… ۴
اهمیت موضوع پژوهش…………………………………………………………………………….. ۵
اهداف و سؤالات تحقیق…………………………………………………………………………… ۶
فصل دوم :
بخش اول :
ادبیات تحقیق………………………………………………………………………………………… ۷
تاریخچه مختصری از برنامه درس……………………………………………………………….. ۸
رویکردهای برنامه درسی………………………………………………………………………….. ۱۱
الگوهای طراحی برنامه درسی…………………………………………………………………….. ۱۴
ویژگیهای اصولی طرح یا الگوی برنامه درسی…………………………………………………. ۱۸
نظریه برنامه درسی………………………………………………………………………………….. ۱۹
دیدگاههای نظری در خصوص نظام / فرآیند برنامه ریزی درسی………………………….. ۲۰
سطوح تصمیم گیری در قلمرو برنامه درسی……………………………………………………. ۲۲
بخش دوم :
آموزش زبان خارجی……………………………………………………………………………….. ۲۶
مهارتهای آموزش زبان……………………………………………………………………………… ۲۸
فرآیند یاددهی ـ یادگیری زبان خارجی…………………………………………………………. ۲۸
منابع و ابزار های یادگیری…………………………………………………………………………. ۳۲
پژوهشهای عملی صورت گرفته
فصل سوم :
روش تحقیق………………………………………………………………………………………….. ۴۳
جامعه نمونه آماری…………………………………………………………………………………. ۴۴
توصیف ابزار گردآوری اطلاعات………………………………………………………………… ۴۵
روشهای تجزیه و تحلیل اطلاعات………………………………………………………………… ۴۶
فصل چهارم :
تجزیه و تحلیل اطلاعات …………………………………………………………………………..
۱ ـ تعاریف
۲ ـ روش نمره گرای پرسشنامه ها
۳ ـ جداول
۴ ـ بررسی تجزیه و تحلیل اطلاعات
فصل پنجم :
خلاصه و نتیجه گیری و پیشنهادات………………………………………………………………. ۶۴
خلاصه پژوهش ……………………………………………………………………………………..
بحث و نتیجه گیری…………………………………………………………………………………. ۶۷
پیشنهادات…………………………………………………………………………………………….. ۶۹
محدودیت های تحقیق ……………………………………………………………………………..
فهرست منابع و مآخذ ……………………………………………………………………………….
بیان مسأله
از آنجایی که آموزش زبانهای خارجی موضوعی است که از اهمیت اجتماعی قابل ملاحظه ای برخوردار است و کشورها بخشی از امکانات آموزشی خود را بدان اختصاص می دهند . در نظام آموزشی کشورها نیز مسأله آموزش زبانهای خارجی حائز اهمیت است . و در برنامه مدارس و متوسطه و دانشگاه منظور شده است لذا ضرورت تجدید نظری در برنامه های مربوط به آموزش زبانهای خارجی روز به روز بیشتر اهمیت پیدا می کند .
از طرفی شاهد هستیم امروز هزاران دانش آموز و دانشجو پس از آنکه صدها ساعت را در زیر سقف کلاسهای زبان سپری می کنند باز هم در حوزه مهارتهای زبانی ( گوش دادن ، صحبت کردن ، خواندن و نوشتن و …. ) به سطح مطلوبی از توانایی دست نمی یابند .علت این ناکامیها بدرستی مشخص نیست زیرا برنامه درسی شامل عناصر مختلفی است و بایستی این عناصر در بررسی و ارزیابی یک برنامه درسی مورد توجه قرار گیرند . هر چند بررسی هر یک از عناصر در علل بدون در نظر گرفتن دیگری امکان پذیر است ولی معلوم نیست که تا چه اندازه مفید ، مثمر الثمر و راهگذر است .
بنابراین در پژوهش حاضر عناصر مختلف برنامه آموزش زبان از دیدگاه اساتید و دانشجویان دانشگاه هوایی شهید سناری مورد ارزیابی قرار می گیرد .
اهمیت موضوع پژوهش
با توجه به ارتباط روز افزونی که جامع ما با جوامع غربی پیدا کرده ، زبان انگلیسی بعنوان وسیله ای برای ایجاد این ارتباط اهمیت فوق العاده بدست آورده است . به گفته حداد عادل « نیاز ما به زبان خارجی فقط نیاز سیاسی و فرهنگی نیست بلکه برای اداره کشور و چرخاندن چرخهای کشور هم محتاج هستیم به اینکه زبان خارجی را یاد بگیریم ، که در این میان امنیت ملی و بنیة دفاعی و اقتصادی نقش تعیین کننده ای دارند . زبان خارجی دری از دنیا به روی ما می گشاید و با استفاده از آن می توان از دستاوردهای دیگر ملل به نحو احسن استفاده نمائیم .
یبان مانند پلی است که بین ملل جهان ارتباط برقرار می کند و آنها را به هم نزدیک می کند و سبب تفاهم بین المللی و ایجاد یک جهان مسالمت آمیز می گردد .
زبان واسطه بین فکر و عمل است به بیان دیگر زیان گذرگاهی است که فکر آدمی را به عمل ارتباط می دهد . رشد فعالیتهای عالی ذهنی که رشد زبان هم یکی از آنهاست از جمله هدفهای عمده تعلیم و تربیت است .
اگر بگوییم که اکثر زبان آموزان ما در نتیجه روشهای تدریس سنتی مرسوم در مراکز آموزش زبان حسی از ابتدایی ترین فرصتهای کاربردی زبان محروم می مانند سخنی به گزاف نگفته ایم .
به جرأت می توان گفت که حداکثر دانشکده ها دانشجویان حتی رفتارهای مکانیکی و تقلیدی را نیز کسب نمی کنند و این قبیل زبان آموختگان حتی برای رفع نیاز از بیان یک جمله ساده پرسشی به زبان خارجی عاجزند .
فایل بصورت ورد ٧٦ صفحه قابل ویرایش می باشد
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول (طرح تحقیق)
کلیات موضوع تحقیق…………………………………………………………………………….
مقدمه………………………………………………………………………………………………….
بیان مساله ……………………………………………………………………………………………
هدف تحقیق ………………………………………………………………………………………..
فرضیههای تحقیق ………………………………………………………………………………..
روش تحقیق ……………………………………………………………………………………….
جامعه آماری ……………………………………………………………………………………….
نمونه آماری نحوه گزینش …………………………………………………………………….
ابزار جمعآوری اطلاعات ………………………………………………………………………
روش آماری ………………………………………………………………………………………..
اهمیت و ضرورت تحقیق ………………………………………………………………………
محدودیتها …………………………………………………………………………………………..
تعریف عملیاتی متغیرهای تحقیق …………………………………………………………..
فصل دوم (ادبیات و پیشینه تحقیق)
درونگرایی و برونگرایی …………………………………………………………………………
تیز هوش موفق (پیش آموز) …………………………………………………………………..
تیز هوش و با استعداد…………………………………………………………………………….
فصل سوم (روش تحقیق)
روش تحقیق ……………………………………………………………………………………….
جامع آماری ………………………………………………………………………………………..
نمونه آماری و نحوه گزینش دادهها …………………………………………………………
روش آماری ………………………………………………………………………………………..
فصل چهارم (یافتهها و تجزیه و تحلیل دادهها)
جدول توزیع فراوانی …………………………………………………………………………….
تفسیر …………………………………………………………………………………………………
فصل پنجم (خلاصه تحقیق و پیشنهادات
خلاصه و نتیجهگیری ……………………………………………………………………………
محدودیتها……………………………………………………………………………………………
پیشنهادات تحقیق………………………………………………………………………………….
۱-۱: مقدمه
شتاب دنیای فرا صنعتی امروز هر لحظه افزایش مییابد، انسان هر روز راه و روشهای (تکنولوژی) پیشرفتهای برای انجام اغلب کارهای خود مییابد و آنها را با صرف انرژی و سرمایه کمتری به انجام میرساند و به این ترتیب سطح رفاه مادی زندگی خویش را بهبود میبخشد – با استفاده از روشهای علمی کاری که قبلا انجام آن مستلزم صدها ساعت کارشان دهها مغز انسان بود، اکنون توسط یکی دو نفر در زمانی بسیار کوتاه به انجام میرسد. امروزه با استفاده از تکنولوژی جدید یک انسانی از یک هکتار زمین مقدار محصولی را به دست می آورد، که در گذشته دهها انسان از دهها هکتار به دست می آورند. همین است. اوضاع در عرصه صنعت و بسیاری دیگر از عرصه صنعت و بسیاری دیگر از عرصههای زندگی بشر در دنیا پیچیده امروز که شاهد رقابتهای بسیار فشرده جوامع مختلف در دستیابی به تکنولوژی برتر به مثابه منبع اصلی قدرت هستیم، و اگر، از گرانبهاترین سرمایههای هر جامعه و ملتی هستند، اینک جامعهها پیش از هر زمان دیگر نیازمند افراد هوشمند، خلاق و نوآور هستند. هر قدر جهانی که در آن زندگی میکنیم پیچیدهتر میشود، نیازمند به شناسایی و پرورش ذهنهای خلاق و آفریننده بیشتر و تحقیقات مربوط به تیزهوشی و خلاقیت از مهمترین مسائل در قلمرو روان شناسی آموزشگاهی بوده است.
۲-۱ بیان مسئله
ابهامات گوناگونی در زمینه عوامل تشکیل دهنده، هوش وجود دارد. این وضعیت به جنبههای شخصیتی نیز اشاره می نماید که ما هنوز نیز در شناسایی عوامل شخصیتی موثر بر هوش بهر با محدودیت روبرو میباشیم ضعف در خلا نظر فوق میتواند احساس مساله تحقیق را بارز کند که این خلا نظری در عوامل شخصیتی موثر بر هوش / هوشبهر/ جای دارد ولی با بررسی دقیقتر مساله تحقیق باید آن را محدود کرده و آنگاه فقط به عوامل شخصیتی موثر به هوشبهر جای دارد ولی با بررسی موثر بر هوش تاکید کنیم. از این رو مسئله تحقیق اینگونه عنوان میشود که آیا بین عوام شخصیتی و هوش بهر ارتباط معنی داری وجود دارد یا خیر ؟ بنا بر این سوالات پژوهش زیر به شرح زیر عنوان میشوند:
- آیا نیمرخ روانی با هوش بهر در ارتباط میباشد یا خیر؟
- آیا افراد تیزهوش در مقایسه با افراد با هوش معمولی از نیمرخ روانی متفاوتی برخوردارند؟
- آیا افراد تیز هوش در مقایسه با دیگران از میزان برونگرایی- روانگرایی متفاوتی برخوردارند؟
- آیا افراد تیزهوش در مقایسه با دیگران از میزان ثبات- بیثبات هیجانی متفاوتی برخوردارند؟
۳-۱: هدف تحقیق
هدف این تحقیق در حیطه تحقیقات بنیادی یا ناب جای میگیرد.
زیرا که به شناسایی روابط بین متغیرها معطوف است و تلاش دارد تا به چرایی پدیدههای پاسخ دهد. از آنجایی که در این تحقیق فرضیه به صورت قیاسی عنوان شدهاند و هدف این تحقیق کسب نظریه در زمینه روابط بین هوش و ویژگیهای شخصیتی می باشد، میتوان هدف تحقیق را در حیطه تحقیقات بنیادی قرار داد. بنابراین، هدف این تحقیق به توصیف رابطه جزیی بین نیمرخ روانی افراد تیزهوش میپردازد و از این طریق به شناسایی عوامل شخصیتی موثر بر تیزهوشی پی برد. تا بتوانیم ارتباط بین تیزهوشی و برونگرایی- درونگرایی و همچنین با ثبات هیجانی- بیثبات هیجانی را توصیف، تبیین، کنترل و پیش بینی نماییم.
فایل بصورت ورد ٦٤ صفحه قابل ویرایش می باشد
فهرست مطالب
عنوان صفحه
پیشگفتار: ۱
مقدمه: ۳
فصل اول : مبانی نظری تحقیق.. ۷
بیان مساله واهمیت موضوع تحقیق: ۸
اهداف تحقیق: ۱۲
فرضیات تحقیق: ۱۳
روش تحقیق: ۱۳
فصل دوم: رسانه چیست و چه تواناییهایی دارد؟. ۱۴
ارتباط جمعی- تاریخچه رسانههای جمعی.. ۱۵
کارکرد رسانههای جمعی.. ۲۱
وظیفه رسانه چیست؟. ۲۸
قدرت تأثیر رسانههای جمعی.. ۲۹
فصل سوم: جهان جدید تلویزیون.. ۳۳
یک کودک چه وقت استفاده از تلویزیون را شروع میکند؟. ۳۴
کودک چه مقدار وقت صرف تلویزیون میکند؟. ۴۱
چه کسانی بیننده پروپا قرص هستند؟. ۴۶
توضیحی درباره سایر رسانهها ۴۹
استفاده کودکان از رسانهها در سنین مختلف: ۵۰
کودکان چه چیزهایی را میبینند؟. ۵۲
برخی معیارهای پیش بینی سلیقه کودکان در مورد تلویزیون.. ۵۶
کودکان درباره تلویزیون چگونه فکر میکنند؟. ۶۰
وجهه تلویزیون : ۶۱
آیا تلویزیون در نظر کودکان شگفت انگیز است؟. ۶۳
بچهها دوست دارند شاهد چه تغییراتی در تلویزیون باشند ؟. ۶۴
والدین دوست دارند شاهد چه تغییراتی باشند ؟. ۶۶
چرا کودک از تلویزیون استفاده میکند؟. ۶۸
عملکرد تلویزیون: ۷۵
چرا ما دارای رسانههای جمعی هستیم ؟. ۷۷
نیازهای ویژه کودکان که تلویزیون آنها را برآورده میکند ، کدامند ؟. ۷۹
محتوای خیال: ۸۱
محتوای واقعیت.. ۸۲
تلویزیون به عنوان خیال. ۸۳
آیا تلویزیون مانعی بر سرا راه مسائل زندگی است؟. ۸۵
تلویزیون به عنوان واقعیت.. ۸۶
دو جهان.. ۸۹
اهمیت خیال. ۹۱
فصل چهارم: یادگیری از تلویزیون.. ۹۲
چگونگی یادگیری از تلویزیون.. ۹۳
موارد یادگیری اتفاقی.. ۹۵
میزان هوش و رفتار کودک در ارتباط با برنامههای تلویزیون.. ۱۰۰
چه آموزشی را باید انتظار داشته باشیم؟. ۱۰۳
تلویزیون در مدرسه. ۱۰۸
چگونگی اکتساب در کودکان.. ۱۱۳
مقایسه. ۱۱۵
فصل پنجم: تاثیرات جسمی و روانی تلویزیون بر کودکان.. ۱۱۹
الگوی تأثیر- رسانه: ۱۲۰
تلویزیون به کودکان چه میدهد؟. ۱۲۰
الگوی تأثیر- کودک.. ۱۲۷
الگوی تأثیر- تعامل. ۱۳۰
دیگر ویژگیهای تعامل. ۱۳۳
اثرات فیزیکی تلویزیون بر کودکان.. ۱۳۵
آیا تلویزیون بر بینایی کودکان اثر بدی دارد؟. ۱۳۶
آیا تلویزیون کودکان را خواب آلود و خسته به مدرسه میفرستد؟. ۱۳۷
اثرات عاطفی تلویزیون برکودکان.. ۱۳۸
اثرات شناختی تلویزیون بر کودکان.. ۱۴۱
آیا تلویزیون حاوی تصویر غیر دقیقی از زندگی بزرگسالان است؟. ۱۴۱
آیا تلویزیون موجب بزرگسالی زود رس میشود ؟. ۱۴۳
اثرات رفتاری.. ۱۴۵
آیا تلویزیون کودکان را منفعل میکند؟. ۱۴۷
آیا خشونت ارائه شده در تلویزیون، آموزش خشونت میدهد؟. ۱۵۳
نتیجه گیری : ۱۵۷
پیامدهای منفی تلویزیون: ۱۵۷
فصل ششم: اینترنت رسانه جدید قرن بیستم. ۱۶۰
اینترنت چیست؟. ۱۶۲
فواید اینترنت برای کودکان: ۱۶۳
خطرات اینترنت : ۱۶۴
سودجویان از اینترنت برای به دام انداختن کودکان استفاده میکنند: ۱۶۴
مطالب نامناسب و غیر مجاز در اینترنت : ۱۶۴
ارتکاب جرایم: بمبها، مواد مخدر، دزدی و شخصیتهای غیر واقعی.. ۱۶۴
تهاجم به حریم خصوصی : ۱۶۵
چگونگی اجتناب و کاهش خطراتی که کودکان در ایترنت با آن مواجهند: ۱۶۵
نتیجه گیری و آزمون فرضیات: ۱۶۶
منابع مآخذ: ۱۷۰
پیشگفتار:
تحقیق حاضر با عنوان “بررسی نقش رسانههای جمعی(با تاکید بر تلویزیون) در الگوپذیری و رفتار کودکان ” سعی دارد، تاثیرات مثبت وپیامدهای منفی وابستگی کودکان به تلویزیون را مورد بررسی قرار دهد. در راستای رسیدن به هدف مذکور ابتدا مبانی نظری تحقیق در مورد تاریخچه پیدایش رسانههای گروهی و به خصوص تلویزیون مطرح شده، سپس انواع کارکردهای تلویزیون، وظایف رسانه به عنوان یک وسیله ارتباطی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است.در فصل دوم تحقیق مقدارزمانی که کودکان در شرایط مختلف سنی صرف تماشای تلویزیون میکنند،آغاز سن تماشای تلویزیون، دلایل تماشای تلویزیون توسط کودکان و انتظاراتی که کودکان و والدین آنها از تلویزیون دارند مورد بررسی قرار میگیرد. لازم به ذکر است آمار و ارقام مربوط به این فصل از تحقیق، در مورد جامعه آمریکا و بر اساس اطلاعات کتاب “ تلویزیون در زندگی کودکان ما نوشته ویلبر شرام و دیگران، ترجمه محمود حقیقت کاشانی میباشد. امید است با عنایتی که مسئولین تعلیم وتربیت ایران اسلامی به الگو گیری کودکان این مرز و بوم از رسانههای گروهی و به ویژه رسانههای تصویری دارند، زمینه انجام این چنین پژوهشهای گسترده ای در سیستم آموزش و پرورش کشور مانیز فراهم گردد که این مهم حمایت همه جانبه مسئولین امر را میطلبد.
فصل سوم با عنوان جهان جدید تلویزون مسایلی از جمله سن شروع تماشای تلویزیون و شرایط زمانی و انواع موضوعاتی که مورد توجه کودکان با توجه به شرایط سنی و جنسی و همچنین تواناییهای ذهنی آنها است مورد بررسی قرار گرفته است.
فصل چهارم مربوط به نحوه و میزان یادگیری کودکان از این رسانه و عوامل تاثیر گذار بر این مساله است.
در فصل پنجم تحقیق، تاثیرات روحی، روانی و جسمی تلویزیون بر کودکان مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته و در نهایت در فصل ششم به رسانه جدید ” اینترنت “و رابطه آن با مسئله یادگیری و الگو پذیری کودکان و انواع خطراتی که این رسانه برای کودکان دارد اشاره شده است.
فایل بصورت ورد ١٧٧ صفحه قابل ویرایش می باشد
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: کلیات تحقیق
مقدمه ۲
بیان مسئله ۵
اهمیت و ضرورت پژوهش ۶
اهداف تحقیق ۷
سؤالات تحقیق ۸
تعاریف عملیاتی واژه ها ۱۱
فصل دوم: مطالعه منابع مربوط به موضوع تحقیق
مقدمه ۱۳
مفهوم رشد و توسعة اقتصادی ۱۴
عوامل توسعه اقتصادی ۱۵
نقش منابع انسانی در توسعة اقتصادی ۱۵
آموزش ۱۸
تعریف آموزش و پرورش ۲۰
مفهوم برنامه ریزی آموزشی ۲۳
جایگاه نیازسنجی در برنامه ریزی آموزشی ۲۴
نیازسنجی آموزشی ۲۷
مفهوم نیاز ۲۹
منابع نیازهای آموزشی ۳۰
انواع نیازسنجی ۳۲
کار ۳۴
عرضة نیروی کار ۳۷
بازار کار ۳۸
نیاز بازار کار ۳۹
مسایل موجود در ارتباط نظام آموزشی و بازار کار ۴۴
ضرورت تحکیم پیوند نظام آموزشی و بازار کار ۴۸
تعاریف آموزش فنی و حرفه ای ۴۹
رویکردهای عمده در آموزش فنی و حرفه ای ۵۱
نارسائی هاومسائل آموزش فنی وحرفه ای در ارتباط با بازار کار ۵۷
آموزش فنی و حرفه ای در ایران ۵۹
سیر تحول آموزش فنی و حرفه ای در ایران
۵۹
تحولات گذشته تحلیل مشکلات و چشم انداز آینده آموزش فنی و حرفهای در برنامه سوم توسعه…
مشکلات و تنگناها
نقاط ضعف مشکلات تنگناها
چالشهای آینده بخش فنی و حرفهای
سیاستهای استراتژیک بخش آموزش فنی و حرفه ای
سیاست های اجرای آموزش فنی و حرفه ای
راهکارهای اجرایی
تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات چیست؟ ۷۸
مشخصه های تکنولوژی ارتباطات ۸۱
ویژگیهای تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات ۸۹
دلایل استفاده از تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات ۸۲
تکنولوژی اطلاعات وارتباطات چه تغییری درآموزش ایجادمیکند ۸۲
روش های اجرایی برای بکارگیری تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات
چه تغییراتی برای به کارگیری تکنولوژی اطلاعات و ارتباط (ICT ) در آموزشهای آکادمیک لازم است ۸۳
۸۴
پیشینة پژوهش ۸۵
فصل سوم: روش اجرای تحقیق
مقدمه ۹۳
جامعة آماری ۹۴
نمونة آماری ۹۵
روش تحقیق ۹۶
ابزار جمع آوری اطلاعات ۹۶
اعتبار و پایائی پرسشنامه ۹۷
روش تجزیه و تحلیل داده ها ۹۹
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده ۱۰۱
آزمون مربوط به سؤال اول تحقیق ۱۰۲
آزمون مربوط به سؤال دوم تحقیق ۱۰۴
آزمون مربوط به سؤال سوم تحقیق ۱۰۶
آزمون مربوط به سؤال چهارم تحقیق ۱۰۸
آزمون مربوط به سؤال پنجم تحقیق ۱۱۰
آزمون مربوط به سؤال ششم تحقیق ۱۱۱
آزمون مربوط به سؤال هفتم تحقیق ۱۱۲
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری ۱۱۵
نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات مربوط به سؤال اول و دوم تحقیق ۱۱۶
نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات مربوط به سؤال سوم و چهارم تحقیق ۱۲۰
نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات مربوط به سؤال پنجم تحقیق ۱۲۲
نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات مربوط به سؤال ششم تحقیق ۱۲۳
نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات مربوط به سؤال هفتم تحقیق ۱۲۴
محدودیتها و تنگناهای پژوهش ۱۲۶
پیشنهادات برای پژوهشهای آتی ۱۲۷
منابع و مأخذ ۱۲۸
- پیوستها
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول ۱-۲: عملکرد آموزشهای کوتاه مدت فنی و حرفه ای ۷۴-۱۳۶۷ ۶۳
جدول ۴-۱: مربوط به آزمون سؤال تحقیق اول ۱۰۳
جدول ۴-۲: مربوط به آزمون سؤال تحقیق اول ۱۰۳
جدول ۴-۳: مربوط به آزمون سؤال تحقیق اول ۱۰۳
جدول ۴-۴: مربوط به آزمون سؤال تحقیق دوم ۱۰۵
جدول ۴-۵: مربوط به آزمون سؤال تحقیق دوم ۱۰۵
جدول ۴-۶: مربوط به آزمون سؤال تحقیق دوم ۱۰۵
جدول ۴-۷: مربوط به آزمون سؤال تحقیق سوم ۱۰۷
جدول ۴-۸: مربوط به آزمون سؤال تحقیق سوم ۱۰۷
جدول ۴-۹: مربوط به آزمون سؤال تحقیق سوم ۱۰۷
جدول ۴-۱۰: مربوط به آزمون سؤال تحقیق چهارم ۱۰۹
جدول ۴-۱۱: مربوط به آزمون سؤال تحقیق چهارم ۱۰۹
جدول ۴-۱۲: مربوط به آزمون سؤال تحقیق چهارم ۱۰۹
جدول ۴-۱۳: مربوط به آزمون سؤال تحقیق پنجم ۱۱۰
جدول ۴-۱۴: مربوط به آزمون سؤال تحقیق پنجم ۱۱۱
جدول ۴-۱۵: مربوط به آزمون سؤال تحقیق ششم ۱۱۲
جدول ۴-۱۶: مربوط به آزمون سؤال تحقیق ششم ۱۱۲
جدول ۴-۱۷: مربوط به آزمون سؤال تحقیق هفتم ۱۱۳
جدول ۴-۱۸: مربوط به آزمون سؤال تحقیق هفتم ۱۱۴
جدول ۴-۱۹: مربوط به آزمون سؤال تحقیق هفتم ۱۱۴
چکیده تحقیق:
بررسی ارتباط آموزشهای فنی و حرفه ای رسمی (رشته های الکترونیک، الکتروتکنیک) با نیازهای بازار کار از نظر مدیران صنایع (مدیران ردة میانی شامل مدیران فنی، تولید و آموزش) کارخانه ها و مؤسسات مرتبط، در مناطق ۹ و ۱۰ شهر تهران، عنوان پژوهش حاضر می باشد که هدف اصلی آن تعیین میزان ارتباط آموزشهای فنی و حرفه ای رسمی (رشته های الکترونیک و الکتروتکنیک) با دانش ها و مهارتهای مورد نیاز مدیران صنایع در بازار بوده است.
در این پژوهش از آمار توصیفی همچون میانگین، انحراف استاندارد، و درصد و همچنین از آمار استنباطی همچون آزمون T تک نمونه ای، جهت پاسخگوئی به سؤالات تحقیق استفاده شده است. همچنین جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامة محقق ساخته صورت گرفته است.
به طور کلی، نتایج بدست آمده حاصل از این پژوهش به شرح زیر می باشد:
- دانش فارغ التحصیلان هنرستانهای فنی و حرفه ای رسمی (رشته های الکترونیک و الکتروتکنیک) از نظر مدیران صنایع در مناطق ۹ و ۱۰ شهر تهران در حد متوسط می باشد.
- مهارت فارغ التحصیلان هنرستانهای فنی و حرفه ای رسمی (رشته های الکترونیک و الکتروتکنیک) از نظر مدیران صنایع در مناطق ۹ و ۱۰ شهر تهران در حد متوسط می باشد.
- مدیران صنایع (مدیران فنی، تولید و آموزش) کارخانه ها و مؤسسات مرتبط در مناطق ۹ و ۱۰ شهر تهران، نسبت به برنامه های آموزشی مراکز آموزش فنی و حرفه ای رسمی، شناخت کمی دارند.
- مدیران صنایع، میزان قابلیت مهارتهای آموزشی فارغ التحصیلان مراکز فنی و حرفه ای رسمی (رشته های الکترونیک و الکتروتکنیک) را با پیشرفتهای فناوری کم برآورد می کنند.
- مدیران صنایع (مدیران فنی، تولید و آموزش) کارخانه ها و مؤسسات مرتبط در مناطق ۹ و ۱۰ شهر تهران، مهارت داشتن فارغ التحصیلان هنرستانهای فنی و حرفه ای (رشته های الکترونیک و الکتروتکنیک) در فناوری اطلاعات و ازتباطات (ICT) را انطباق بیشتر دانش و مهارت تخصصی آنها با نیازهای بازار کار را بیشتر از زیاد برآورد کرده اند.
فایل بصورت ورد ١٤٥ صفحه قابل ویرایش می باشد
‹‹ فهرست مطالب ››
عنوان صفحه
فصل اول : طرح تحقیق
مقدمه : ۲
بیان مسئله : ۴
اهمیت پژوهش : ۱۰
اهداف تحقیق : ۱۳
اهداف کلی : ۱۳
تعاریف نظری واژهها و مفاهیم : ۱۴
تعاریف عملیاتی واژهها و مفاهیم : ۱۸
سؤالات تحقیق : ۱۹
فرضیههای تحقیق : ۱۹
فصل دوم : پیشینه پژوهش
مقدمه : ۲۲
سلامتی و تعریف آن : ۲۳
عوامل تأثیرگذار بر سلامت: ۲۴
انواع سلامتی : ۲۵
سلامت روانی و تعریف آن : ۲۷
عوامل موثر بر سلامت روانی : ۲۸
اختلالات روانی و تعریف آن : ۳۰
تاریخچه بررسی اختلالات روانی : ۳۲
طبقه بندی اختلالات روانی : ۳۶
اختلالات خلقی و تعریف آن : ۴۲
تاریخچه بررسی اختلالات خلقی : ۴۳
طبقه بندی اختلالات خلقی : ۴۴
اختلالات افسردگی : ۴۴
اختلالات دو قطبی : ۴۵
اختلال افسردگی و تعریف آن : ۴۶
نظریههای روان شناختی در مورد افسردگی : ۴۸
نظریه زیست شناختی : ۴۸
نظریه روان پویایی : ۵۰
نظریه یادگیری : ۵۱
نظریه شناختی : ۵۲
علایم و نشانههای اختلال افسردگی : ۵۴
سبب شناسی اختلال افسردگی : ۵۶
انواع افسردگی : ۵۷
اختلال افسردگی و سن : ۵۹
اختلال افسرگی و جنس : ۶۰
روشهای تشخیص و ارزیابی افسردگی در کودکان : ۶۱
انواع آزمونهای ارزیابی افسردگی : ۶۳
پرسشنامه افسردگی کودکان CDI :
۲ ـ پرسشنامه افسردگی بک : ۶۴
مقیاس افسردگی اصلی برای مطالعات همه گیر شناسی ( CES _ D ) :
آزمون و تعریف آن : ۶۶
سابقه تاریخی آزمونهای روانی : ۶۷
ویژگیهای آزمونهای روانی : ۶۹
الف ) ویژگیهای اصلی : ۷۰
الف ) روش باز آزمایی : ۷۱
ب ) روش فرمهای همتا یا موازی : ۷۱
ج ) روش دو نیمه کردن آزمون : ۷۲
د ـ روش کودر ـ ریچاردسون : ۷۳
الف ) روایی محتوا : ۷۴
ب ) روایی صوری یا ظاهری : ۷۶
ج ) روایی ملاکی : ۷۷
د ) روایی سازه : ۷۹
۳ ـ حساسیت یا ظرافت تشخیص : ۸۱
ب ) ویژگیهای فرعی : ۸۱
مفهوم نرم یا هنجار و تعریف آن : ۸۲
انواع نرم یا هنجار : ۸۳
۱ ـ هنجارهای سنی: ۸۳
۲ ـ هنجارهای کلاسی: ۸۴
۳ ـ هنجارهای رتبه درصدی : ۸۴
۴ ـ هنجار مربوط به نمرات معیار : ۸۵
پژوهشهای خارجی : ۸۷
پژوهشهای داخلی : ۸۸
فصل سوم : روش تحقیق
مقدمه : ۹۰
روش تحقیق : ۹۰
جامعه آماری : ۹۱
نمونه و روش نمونه گیری : ۹۱
روش اجرای تحقیق : ۹۲
ابزارهای گرد آوری اطلاعات : ۹۳
روایی و پایایی آزمون ماریاکواس : ۹۵
روایی و پایائی آزمون افسردگی بک : ۹۵
روشهای آماری مورد استفاده در این پژوهش : ۹۶
سؤالات پژوهش : ۹۸
فرضیهها پژوهش : ۹۸
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل اطلاعات
مقدمه : ۱۰۰
محاسبه پایایی آزمون : ۱۰۰
تحلیل نتایج : ۱۰۱
محاسبه روایی آزمون : ۱۰۲
فرضیه اول : ۱۰۳
فرضیه دوم : ۱۰۳
فرضیه سوم : ۱۰۵
اداری.. ۱۰۵
فرضیه چهارم : ۱۰۶
فرضیه پنجم : ۱۰۷
فرضیه ششم : ۱۰۸
فرضیه هفتم : ۱۰۹
فرضیه هشتم : ۱۱۲
فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری
مقدمه : ۱۱۵
بحث و نتیجه گیری : ۱۱۵
پیشنهادات.. ۱۲۴
پیشنهادات کاربردی : ۱۲۴
پیشنهادات پژوهشی : ۱۲۵
محدودیتها : ۱۲۶
ضمائم
فهرست منابع و مأخذ : ۱۵۶
چکیدة
عنوان :
هنجار یابی پرسشنامه افسردگی کودکان ماریا کواس بر روی کلیه دانش آموزان دختر و پسر مقطع راهنمایی شهرستان تربت حیدریه در سال ۸۴ ـ ۸۳
جامعه آماری :
جامعه آماری در این پژوهش کلیه دانش آموزان راهنمایی شهرستان تربت حیدریه در سال ۸۴ ـ ۸۳ که در مجموع حدود ۱۰۰۳۵ دانش آموز بود و از این تعداد ۵۱۱۲ نفر پسر و ۴۹۲۳ دانش آموز دختر که در سطح ۳۵ مدرسه دخترانه و پسرانه توزیع شده اند.
نمونه :
گروه نمونه ۵۰۰ نفر از دانش آموزان راهنمایی میباشد که ۲۴۸ نفر از آنها دختر و ۲۵۲ نفر از آنها دانش آموز پسر میباشند که در پایههای اول و دوم و سوم راهنمایی تحصیل میکنند
ابزار مورد استفاده در این تحقیق عبارتند از :
۱ ـ پرسشنامه افسردگی کودکان ماریا کواس ۲ ـ پرسشنامه افسردگی بک در آزمون اول پرسشنامه
یافتهای پژوهشی :
۱ ) آیا آزمون افسردگی ماریا کواس از پایایی لازم برای اجرا در جامعه مرجع مورد نظر برخوردار میباشد ؟
در این پژوهش پایایی آزمون از روش دو نیمه کردن آزمون ۵۹ / ۰ بدست آمد. چون همبستگی بین دو نیمه آزمون، همبستگی بالایی است با اطمینان میتوان از پایا بودن آزمون برای جامعه مرجع آن را اجرا و در این جامعه به کار برد. و این خود مبین ثبات و اعتبار آزمون در امور تشخیصی برای جامعه مرجع میباشد.
۲ ) آیا آزمون افسردگی ماریا کواس از روایی لازم برای اجرا جامعه مرجع مورد نظر برخوردار میباشد ؟
در این پژوهش روایی آزمون از روش روایی ملاکی ۵۲ / ۰ بدست آمد چون هبستگی بین آزمون ماریاکواس و آزمون ملاک ( بک ) از همبستگی بسیار بالایی برخوردار است با اطمینان میتوان از روایی آزمون ماریا کواس برای جامعه مرجع آنرا اجرا و مورد استفاده قرار داد و این خود مبین مناسب و روایی آزمون در امور تشخیص برای جامعه مرجع میباشد.
فایل بصورت ورد ١٦٥ صفحه قابل ویرایش می باشد
فهرست مطالب
عنوان
فصل اول
مقدمه ۱
بیان مساله ۴
اهمیت و ضرورت ۶
اهداف پژوهشی ۸
سوالات پژوهشی
فرضیه های پژوهشی ۹
تعریف مفاهیم ۱۰
تعاریف عملیاتی مفاهیم ۱۰
فصل دوم
مقدمه ۱۲
رابطه خدمات دانشگاهی و توسعه ملی ۱۳
تاثیر دانشگاه در توسعه اقتصادی ۱۴
تاثیر دانشگاه در توسعه اجتماعی / سیاسی ۱۵
تاثیر دانشگاه در توسعه فرهنگی ۱۵
رسالت ، وظایف و خدمات دانشگاه ۱۶
اینترنت ۱۹
تاریخچه اینترنت ۲۲
ابزارها و خدمات اینترنت ۲۵
رفتار اطلاع ۳۱
خاستگاه مفهوم اطلاع یابی ۳۳
جست و جوی اطلاعات و ساز و کارهای بهینه سازی آن ۳۴
انتخاب یک بانک اطلاعاتی برای انجام جست و جو ۳۵
فرمول جست و جو ۳۶
ترکیب فرمول جست و جو با استفاده از عملکرد های موجود ۳۷
انجام جست و ۴۰
مدل های رفتار اطلاع یابی ۴۱
مدل رفتار اطلاع یابی الیس ۴۳
مدل رفتار اطلاع یابی کالتو ۴۹
مدل رفتار اطلاع یابی بلکین ۵۱
مدل رفتار اطلاع یابی مار چینونین ۵۲
مدل رفتار اطلاع یابی ویلسون ۵۴
مهارت باز یابی اطلاعات ۶۲
رفتار اطلاع یابی مورد نیاز در فرآیند پژوهش ۶۴
فصل سوم
روش پژوهش ۸۸
جامعه پژوهشی و روش نمونه گیری ۸۸
ابزار پژوهش ۸۹
روش تجزیه و تحلیل داده ها ۹۰
فصل چهارم
مقدمه ۹۲
تجزیه و تحلیل داده ۹۳
فصل پنجم
بحث و نتیجه ۱۱۹
پیشنهادها ۱۲۹
پیشنهادات برای پژوهش آتی ۱۲۹
محدودیت ها ۱۳۰
منابع ۱۳۴
منابع ۱۳۸
چکیده ۱۴۱
فهرست جداول
عنوان
جدول ۲-۱ : تحقیقات الیس وهمکاران ۴۷
جدول ۲-۲ : مدل آگویلار ۵۶
جدول ۲-۳ : چهار حالت اصلی جستجوی اطلاعات در وب ۵۷
جدول ۳-۱ : توزیع فراوانی دانشجویان بر حسب رشته تحصیلی ۸۹
جدول ۴-۱ : عنوان : توزیع فراوانی دانشجویان بر حسب جنس ۹۳
جدول ۴-۲ توزیع فراوانی سنی دانشجویان ۹۴
جدول ۴-۳ توزیع فراوانی میزان استفاده دانشجویان از اینترنت ۹۵
جدول ۴-۴ : توزیع فراوانی شیوه دسترسی دانشجویان به اینترنت ۹۷
جدول ۴-۵ : توزیع فراوانی میزان توانایی دانشجویان در استفاده از اینترنت ۹۸
شماره ۴-۶ : جدول خی دو مربوط به استفاده از اینترنت و رشته تحصیلی دانشجویان۹۸
جدول ۴-۷ : جدول خی دو مربوط به توانایی استفاده از اینترنت و دوره های تحصیلی۱۰۰
جدول ۴-۸ : توزیع فراوانی مدت زمان استفاده از اینترنت توسط دانشجویان ۱۰۱
جدول ۴-۹ : خی دو مربوط به مدت زمان استفاده از اینترنت و رشته تحصیلی ۱۰۲
جدول ۴-۱۰ : توزیع فراوانی اولویت استفاده از ابزارها و خدمات اینترنت ۱۰۳
جدول ۴-۱۱ : توزیع فراوانی استفاده دانشجویان از منابع اطلاعاتی ۱۰۴
جدول ۴-۱۲ : توزیع فراوانی اهداف دانشجویان از جستجوی اطلاعات ۱۰۵
جدول ۴-۱۳ : توزیع فراوانی اهداف پژوهشی دانشجویان ۱۰۶
جدول ۴-۱۴ : توزیع فراوانی اهداف آموزشی دانشجویان ۱۰۷
جدول ۴-۱۵ : توزیع فراوانی مربوط به شناسایی منابع اینترنتی ۱۰۹
جدول ۴-۱۶ : توزیع فراوانی نحوه آشنایی دانشجویان با اینترنت ۱۱۰
جدول ۴-۱۷ توزیع فراوانی دلیل استفاده از اینترنت ۱۱۲
جدول ۴-۱۸ :جدول فی دو مربوط به دلایل استفاده از اینترنت و رشته تحصیلی ۱۱۲
جدول ۴-۱۹ : بررسی رابطه یبن رفتار های صحیح جستجو و رشته تحصیلی ۱۱۳
جدول ۴-۲۰ بررسی رابطه بین رفتار صحیح جستجو و دوره های تحصیلی ۱۱۴
جدول ۴-۲۱ : توزیع فراوانی مربوط به فراگیری خدمات اینترنت ۱۱۴
جدول ۴-۲۲ : توزیع فراوانی مربوط به عوامل عدم استفاده از اینترنت ۱۱۵
جدول ۴-۲۳ : توزیع فراوانی میزان رضایت دانشجویان از وضعیت موجود اینترنت ۱۱۶
فهرست نمودارها
عنوان
شکل ۴-۱ :نمودار مربوط به جنس پاسخ دهندگان ۹۴
شکل ۴-۲ : نمودار سنی پاسخ دهنده گان ۹۵
شکل ۴-۳ : نمودار مربوط به میزان استفاده دانشجویان ۹۶
شکل ۴-۴ : نمودار مربوط به نحوه دسترسی دانشجویان ۹۷
شکل ۴-۵ : نمودار مربوط به میزان توانایی دانشجویان در استفاده از اینترنت ۹۹
شکل ۴-۶ : نمودار مربوط به مدت زمان استفاده دانشجویان از اینترنت ۱۰۱
شکل ۴-۷ : نمودار مربوط به اولویت استفاده از ابزارها و خدمات ۱۰۴
شکل ۴-۸ : نمودار مربوط به اولویت دانشجویان در استفاده از منابع اطلاعاتی ۱۰۴
شکل ۴-۹ : نمودار مربوط به اهداف دانشجویان در استفاده از اینترنت ۱۰۶
شکل ۴-۱۰ : نمودار مربوط به اهداف پژوهشی دانشجویان ۱۰۷
شکل ۴-۱۱: نمودار مربوط به اهداف آموزشی دانشجویان ۱۰۹
شکل ۴-۱۲ : نمودار مربوط به شناسایی منابع اینترنتی ۱۱۰
شکل ۴-۱۳: نمودار مربوط به نحوه آشنایی دانشجویان با منابع اینترنتی ۱۱۱
شکل ۴-۱۴ : نمودار مربوط به دلایل استفاده از اینترنت ۱۱۳
شکل ۴-۱۵ : نمودار مربوط به دلایل عدم استفاده از اینترنت ۱۱۴
چکیده :
پژوهش حاضربا هدف مقایسه رفتار اطلاع یابی آموزشی – پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی در استفاده از منابع اینترنتی و با روش پیمایشی صورت گرفته است . نمونه پژوهشی شامل ۱۲۰ نفر دانشجوی تحصیلات تکمیلی است که به روش نمونه گیری تصادفی از بین دانشگاههای جامع و فنی شهر تهران انتخاب شده اند . به منظور گرد آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته با پایایی و روایی که از نظر اساتید محترم و صاحب نظرانIT مورد تایید بوده استفاده و برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون t و خی دو استفاده شده است .
یافته های پژوهشی نشان می دهد که اکثر دانشجویان دوره ارشد از طریق سایت کتابخانه و دوره دکتری از طریق خانه به اینترنت دسترسی دارند. میزان استفاده دانشجویان رشته فنی مهندسی از اینترنت بیشتر از گروه علوم انسانی است و همچنین توانایی این گروه نیز در مقایسه با گروه علوم انسانی بیشتر است و یافته ها نشان می دهد که توانایی استفاده از اینترنت در رشته های تحصیلی مختلف متفاوت است.
همچنین یافته ها تفاوت معناداری بین دوره های تحصیلی و توانایی استفاده از اینترنت نشان می دهد
نتایج پژوهش حاکی از آن است که بین مدت زمان استفاده از اینترنت و رشته تحصیلی ارتباط وجود دارد.بعبارتی گروه فنی مهندسی زمان بیشتری را صرف جستجوی اطلاعات از اینترنت می کنند . همچنین این گروه اولویت اول خود برای کسب اطلاعات از منابع اطلاعاتی را ، اینترنت و سپس کتاب معرفی کردند درحالی که در گروه علوم انسانی ، اولویت اول کتاب و سپس اینترنت می باشد.
دانشجویان هدف ازجستجوی اطلاعات از اینترنت را پژوهش سپس کسب اطلاعات آموزشی اعلام کردند هدف از کسب اطلاعات برای انجام فعالیت های پژوهش و آموزشی را ،مرور پیشینه و سپس روز آمد کردن اطلاعات درسی اعلام کردند.
دانشجویان گروه فنی ،نحوة آشنایی خود با امکانات اینترنت را در اولویت اول آزمون و خطا و در وهله دوم از طریق همکاران و دوستان می دانند در حالی که در گروه علوم انسانی آشنایی اول از طریق دوستان و آشنایان سپس از طریق آزمون و خطا می باشد. هر چهار گروه ترجیحا” ، منابع اینترنتی مورد نیاز خود را از طریق موتور جستجوی وب شناسایی می کنند بررسی دلایل استفاده از اینترنت نیز تفاوت معناداری را بین دو گروه نشان می دهد و دانشجویان مشکلاتی مانند عدم تسلط به زبان خارجی و پایین بودن سرعت شبکه و هزینه بالا را از موانع موجود بیان کردند.
همچنین بررسی ها ، نشان داده که رفتار صحیح جستجو در رشته های مختلف ، همچنین در دوره های تحصیلی مختلف متفاوت است.
هر چهارگروه خواستار یادگیری جستجو و استفاده از پایگاههای اطلاعاتی هستند و پیشنهاداتی در جهت بهبود دستیابی استفاده از اینترنت بیان کردند.
فایل بصورت ورد ١٥٤ صفحه قابل ویرایش می باشد
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول : مقدمه
تاریخچه مطالعاتی ……………………………………………………………………………………….. ۲
بیان مسئله ………………………………………………………………………………………………….. ۱۰
فرضیات یا پرسشهای تحقیق…………………………………………………………………………. ۱۴
اهداف مطالعاتی……………………………………………………………………………………………. ۱۵
حدود مطالعاتی…………………………………………………………………………………………….. ۱۶
اهمیت مطالعاتی……………………………………………………………………………………………. ۱۷
تعریف اصطلاحات………………………………………………………………………………………… ۱۹
فصل دوم: مرور مطالعاتی
خشونتهای خانگی…………………………………………………………………………………………. ۲۶
آزار جنسی …………………………………………………………………………………………………. ۲۷
تحریک زنان توسط مردان…………………………………………………………………………….. ۲۸
بی اعتنایی به ارزشهای اخلاقی ……………………………………………………………………… ۲۸
پست انگاشتن نقش های زنانه ………………………………………………………………………. ۲۹
فصل سوم: روش تحقیق
رسش تحقیق……………………………………………………………………………………………….. ۳۳
طرح تحقیق………………………………………………………………………………………………….. ۳۴
فن تحقیق…………………………………………………………………………………………………….. ۳۵
طرح تحلیلی………………………………………………………………………………………………….. ۳۶
طرح اجرایی…………………………………………………………………………………………………. ۳۷
فصل چهارم: ارائه و تجزیه و تحلیل اطلاعات
دختران خشن………………………………………………………………………………………………. ۳۹
رسانه های خشن…………………………………………………………………………………………. ۴۰
نادیده انگاشتن نهاد خانواده …………………………………………………………………………. ۴۳
فرهنگ سازی بر اساس حقوق اسلامی و انسانی……………………………………………… ۴۳
همگام با پیشرفت صنعتی ……………………………………………………………………………… ۴۵
مدارس آگاه ……………………………………………………………………………………………….. ۴۶
تشنجات خانوادگی و دختران نوجوان…………………………………………………………….. ۴۷
اوقات فراغت……………………………………………………………………………………………….. ۴۸
فصل پنجم: استنتاج
استنتاج ………………………………………………………………………………………………………. ۵۲
پیشنهادات ………………………………………………………………………………………………….. ۵۶
ضمائم………………………………………………………………………………………………………… ۵۷
کتابنامه ………………………………………………………………………………………………………. ۵۹
چکیده تحقیق :
این تحقیق در نظر دارد به بررسی علل خشونت زنان علیه مردان طی ۶ ماهه گذشته شده را با رجوع به روزنامه های کثیر الانتشار (مورد ارزیابی قرار دهد ۲ پرسش زیرمبنای کار پژوهشگر بوده است:
- خشونت های زنان علیه مردان بررسی شده درروزنامه های کشور از مهر لغایت اسفیند ۸۲ کدامند؟
- چه عواملی موجب افزایش فراوان خشونت زنان علیه مردان درسالهای اخیر شده است؟
- پدیده خشونت زنان علیه مردان چه پیامدهای اجتماعی برای جامعه خواهد داشت؟
در این فصل به تعریف اصطلاح خشونت روزنامه کیهان ، اطلاعات، همشهری، و جام جم پرداختیم.
در فصل دوم به بررسی خشونتهای خانگی وسائل مربوط به آن (چه خشونت زنان علیه مردان و برعکس) ، آزار جنسی و مسائل زنان را وادار به جبهه گیری می کند، مسئله تحریک زنان توسط مردان به یکی از عوامل بسیار مهمی است که باعث اعمال خشونت زنان شده است.
همچنین بی اعتنایی به ارزشهای اخلاقی که باعث سست شدن پایه های اخلاقی جامعه شده و راه را برای نفوذ ناهنجاریها باز میکند اشاره شد.
پست انگاشتن نقش های زنانه مسئله ای بسیار مهم است با توجه به خطیر و سخت بودن آن برای زنان و به تفاوت داشتن جامعه نیست به آن بار روانی منفی را برای زنان جامعه به ارمغان میآورد.
در فصل سوم، روش تحقیق، طرح تحقیق، فن تحقیق، طرح تحلیلی، طرح اجرایی را بیان کردیم.
با توجه به آن این تحقیق دارای پایگاه اکتشافی است، از انجا که علل پیدایش این نوع خشونت درمان بیشتر نمود دارد و با توجه به مسائل فرهنگی و اجتماعی جامعه پیش بینی میشود که بدلیل این که این امر در گذشته ای نه چندان دور اتفاق افتاده است از رشد تاریخی نیزاستفاده شده است.
در رابطه با بررسی و شناخت و علل گرایی زنان به خشونت در چارچوب رشد اکتشافی و مطالعه توضیحی انتخاب شده است که به علت یابی و علل گرایش آنان به خشونت پرداخته شده است. و در رابطه با بررسی کلی خشونتهای زنان علیه مردان طرح تحقیق از نوع مطالعه انتقادی است. در رابطه با بررسی پدیده خشونت و خشونت زنان علیه مردان از فن کتابخانه استفاده شده است. در رابطه با بررسی و تأثیر نموندگی مورد مطالعه در روزنامه ها در چهارچوب رشد آینده از فن مشاهده استفاده می گردد.
تحلیل تخصصی این تحقیق در چارچوب مجموعه داده ها بدست آمده از مطالعه کتابخانه ای ازیکسو و داده ها حاصل از بکارگیری فنون و مشاهده موارد خشونت از سوی دیگر صورت گرفته است.
تحلیل تئوریک این پژوهش با توجه به اهداف اعلام شده به واسطه تعقیب تأثیر است اجتمتاعی این پدیده در چهارچوب مطالعات علم جامعه شناسی ارتباطات تحلیل فونکیسونی یا کارکردی خواهد بود
طرح اجرایی این تحیقق از ابتدای پائیز ۸۲ شروع و در تابستان ۱۳۸۳ به پایان رسید.
در فصل چهارم به ارائه و تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوطه پرداختیم که این فصل در نظر دارد مسئله دختران خشن که تقریبا در جوامع امروزی با پسران خشن برابری میکند مورد بررسی قرار دهد.
همچنین نقش رسانه های جمعی و اثرات آن بر افزایش یا کاهش خشونت و تبلیغ آن به عنوان یک هنجار را مورد بررسی قرار دهد.
مسئله بسیار مهم نهاد خانواده که نقش اساسی و حساس دارد را در تربیت کودکان سالم را دارد نیز در این فصل مورد توجه قرار گرفته است.
فرهنگ سازی براساس حقوقی اسلامی انسانی نه بعنوان یک شعار بلکه بعنوان یک طرح مهم و اساسی مطرح گردیده که باید مسئولین را بیشتر متوجه امور فرهنگی و حقوقی زنان نماید.
با توجه به این که کشور ما در حال توسعه میباشد لازم دیده شد که همگام با پیشرفت صنعتی پیشرفتهای فرهنگی و اجتماعی نیز مد نظر قرار گیرد تا بطور کلی از جامعه سنتی فاصله بگیریم.
نقش مدرسه بعنوان خانه دوم کودک لازم دیده شد مورد بررسی قرار گیرد.
تشنجات خانوادگی که باعث بسیاری از آسیبهای اجتماعی است و از جمله مسئله دختران فرار را با خود به ارمغان میآورد لحاظ شده است.
اوقات فراغت بعنوان مسئله پایان این فصل از جوانب و بعدهای گوناگون قضیه مورد بررسی قرار گرفته است.
در فصل پنجم با توجه به اطلاعات وتحقیقات انجام گرفته نتیجه گیریهای انجام شده است که مسئولین و پژوهشگران را در جریان و پیشنهاداتی به مسئولین مربوطه جهت رفع این آسیب بسیار مهم اجتماعی که در زمانه حاضر بیشتر نمود پیدا کرده شده است.
فایل بصورت ورد ٦٥ صفحه قابل ویرایش می باشد
فهرست مطالب
فصل اول
مقدمه …………………………………………………………………………………………………. ۳
بیان مسأله……………………………………………………………………………………………… ۴
اهمیت و ضرورت پژوهش………………………………………………………………………… ۸
اهداف پژوهش………………………………………………………………………………………. ۱۰
گزارههای تحقیق (سؤالها / فرضیهها) …………………………………………………………. ۱۱
معرفی نوع متغیرها و تعاریف عملیاتی……………………………………………………………. ۱۱
فصل دوم
مقدمه…………………………………………………………………………………………………… ۱۶
یادگیری از دیدگاه روانشناسی رفتارگرا………………………………………………………… ۱۷
یادگیری از دیدگاه روانشناسی شناختی…………………………………………………………. ۱۹
نظریه رشدشناختی پیاژه……………………………………………………………………………. ۲۱
نظریه یادگیری گشتالت……………………………………………………………………………. ۲۳
نظریه یادگیری معنیدار کلامی…………………………………………………………………… ۲۴
نظریه پردازش اطلاعات……………………………………………………………………………. ۲۷
راهبردهای شناختی – فراشناختی…………………………………………………………………. ۳۱
راهبردهای تکرار در تکالیف ساده یادگیری………………………………………………….. ۳۳
راهبرد مرور ذهنی در تکالیف پیچیده یادگیری……………………………………………….. ۳۵
راهبرد بسط دهی در تکالیف پایه…………………………………………………………………. ۳۶
راهبرد بسط دهی در تکالیف پیچیده…………………………………………………………….. ۳۷
راهبرد سازماندهی در تکالیف پایه……………………………………………………………….. ۳۸
راهبرد سازماندهی در تکالیف پیچیده یادگیری……………………………………………….. ۴۰
فراشناخت…………………………………………………………………………………………….. ۴۱
معلمان کارآمد……………………………………………………………………………………….. ۴۷
پرورش مهارتهای فکری…………………………………………………………………………. ۴۸
پرورش مهارتهای حل مسئله…………………………………………………………………….. ۴۹
مهارتهای تدریس……………………………………………………………………………………. ۵۳
دستورالعملهای قبل از مطالعه…………………………………………………………………….. ۵۸
دستورالعملهای هنگام مطالعه…………………………………………………………………….. ۵۹
دستورالعملهای بعد از مطالعه…………………………………………………………………….. ۶۱
دستورالعملهای جهت گسترش حافظه………………………………………………………….. ۶۲
دستورالعملهای بهسازی حافظه…………………………………………………………………… ۶۳
ادبیات پژوهش موجود در موضوع مورد مطالعه……………………………………………….. ۶۶
فصل سوم
۱-۳- روش تحقیق………………………………………………………………………………….. ۷۶
۲-۳- جامعة مورد مطالعه…………………………………………………………………………… ۷۶
۱-۳-۳- نمونه مورد مطالعه و روش نمونهگیری……………………………………………….. ۷۶
۲-۳-۲- ملاک انتخاب نمونه…………………………………………………………………….. ۷۷
۴-۳- ابزار پژوهش………………………………………………………………………………….. ۷۷
۱-۴-۳- معرفی ابزار………………………………………………………………………………… ۷۷
۲-۴-۳- اعتبار آزمون………………………………………………………………………………. ۷۹
۵-۳- روش نمرهگذاری……………………………………………………………………………. ۷۹
۶-۳- روش تجزیه و تحلیل آماری………………………………………………………………. ۸۰
فصل چهارم
میزان درآمد خانواده………………………………………………………………………………… ۸۲
میزان تحصیلات پدر آزمودنیها…………………………………………………………………… ۸۳
میزان تحصیلات مادر آزمودنیها………………………………………………………………….. ۸۴
شغل پدر………………………………………………………………………………………………. ۸۵
شغل مادر……………………………………………………………………………………………… ۸۶
توزیع فراوانی دانشآموزان برحسب موفقیت تحصیلی……………………………………….. ۸۶
میانگین انحراف استاندارد راهبردهای یادگیری در دو گروه موق و ناموفق………………. ۸۸
بخش استنباطی………………………………………………………………………………………. ۸۹
رابطه بین راهبردهای یادگیری با پیشرفت تحصیلی در رشته ریاضی فیزیک با درس حسابان۹۰
رابطه بین راهبردهای یادگیری با پیشرفت تحصیلی در رشته ریاضی فیزیک با درس فیزیک۹۲
رابطه بین راهبردهای یادگیری با پیشرفت تحصیلی در گروه علوم تجربی با نمره درس شیمی۹۳
رابطه بین راهبردهای یادگیری با پیشرفت تحصیلی در گروه علوم تجربی با نمره درس زیستشناسی۹۴
رابطه بین راهبردهای یادگیری با پیشرفت تحصیلی در گروه علوم انسانی با درس جامعهشناسی۹۶
نوع راهبردهای یادگیری که دانشآموزان موفق و ناموفق در رشته ریاضی بکار میبرند چیست؟۹۹
نوع راهبردهای یادگیری که دانشآموزان موفق و ناموفق در رشته علوم تجربی بکار میبرند چیست؟۱۰۰
تحلیل ممیز……………………………………………………………………………………………. ۱۰۱
نوع راهبردهای یادگیری که دانشآموزان موفق و ناموفق در رشته علوم انسانی به کار میبرند چیست؟۱۰۲
تحلیل ممیز……………………………………………………………………………………………. ۱۰۲
فصل پنجم
بحث و نتیجهگیری………………………………………………………………………………….. ۱۰۵
محدویتها……………………………………………………………………………………………. ۱۱۳
پیشنهادها………………………………………………………………………………………………. ۱۱۴
منابع فارسی…………………………………………………………………………………………… ۱۱۵
منابع انگلیسی…………………………………………………………………………………………. ۱۱۸
مقدمه
محیط پیرامون ما با وجود افراد، اشیاء و رویدادهای متعدد ومتنوع بسیار پیچیده است بعلاوه کنش متقابل وتغییرات مداوم موجود در عوامل مختلف پیچیدگی فزایندهای را بر زندگی انسان تحمیل میکند. و انسان برای مقابله با این همه تغییرات بدنبال یافتن راهحلهای مناسب برای سازگاری است.
از آنجائیکه منابع خطر و ارضاء نیاز ما نیز پیوسته در حال تغییرند. لازمة زندگی پویایی در سازگاری ارگانیسم با محیط است. و فرایندهای یادگیری پویایی لازم برای ارگانیسم را فراهم میکند تا بتواند با شرایط محیطی گوناگون به زندگی خود ادامه دهد. یعنی علاوه براینکه محرکهای مختلف مثبت، منفی یا خنثی را بشناسد. رفتارهای مناسب مقابل هر کدام از محرکها را یاد بگیرد واین یادگیری به طرق مختلف از ابتدای زندی نوع بشر صورت گرفته است اما امروزه با تکامل زندگی بشر یادگیری عمومی و کسب دانش از طریق آموزش بخش مهمی از اطلاعات لازم برای سازگاری را در اختیار قرار میدهد. (السون و هرگنهان ،۱۹۹۷)
بیان مسئله
وقتی دانشآموزان تحت آموزش رسمی قرار میگیرند. پاسخهای متفاوتی نسبت به محرکهای محیطی از جمله فرایندهای یاددهی – یادگیری از خود بروز میدهند. برای درک تفاوتهای دانشآموزان در آموزش یکسان لازم است ویژگیهای ورودی یادگیرندگان مورد مطالعه قرار بگیرد. ویژگیهای عاطفی، فیزیولوژیکی و شناختی یادگیرندگان در نحوه واکنش آنها بر محرکها تأثیر دارد وشیوههای یادگیری از جمله این ویژگیهاست. و از موضوعاتی است که در دهههای اخیر به خصوص توسط نظریهپردازان شناختی مورد توجه واقع شده است.
فایل بصورت ورد ١٢٠ صفحه قابل ویرایش می باشد
فهرست مطالب
عنوان…………………………………………………………………………………………………….. صفحه
گواهی ……………………………………………………………………………………………………. الف
تقدیر و تشکر …………………………………………………………………………………………. ب
تقدیم ……………………………………………………………………………………………………… ج
فصل اول : طرح تحقیق
مقدمه …………………………………………………………………………………………………….. ۲
انگیزه تحقیق …………………………………………………………………………………………… ۴
فایده و اهمیت تحقیق ……………………………………………………………………………….. ۵
اهداف تحقیق ………………………………………………………………………………………….. ۶
بیان مسئله ……………………………………………………………………………………………… ۶
موضوع تحقیق…………………………………………………………………………………………. ۷
فرضیه تحقیق …………………………………………………………………………………………. ۷
تعریف عملیاتی تحقیق ………………………………………………………………………………. ۸
فصل دوم : ادبیات (پیشینه تحقیق)
تاریخچه ای از روان شناسی نوجوانی………………………………………………………… ۱۰
تعاریف نوجوانی………………………………………………………………………………………. ۱۲
دنیای تازه افکار نوجوانی ………………………………………………………………………… ۱۵
بزهکاری ………………………………………………………………………………………………… ۲۲
تعریف بزهکاری ……………………………………………………………………………………… ۲۵
طبقه بندی بزه ………………………………………………………………………………………… ۲۶
دیدگاه کلاسیک ……………………………………………………………………………………….. ۲۷
نظریه یادگیری اجتماعی …………………………………………………………………………… ۲۸
نظریه ناکامی یا فرصتهای نابرابر………………………………………………………………. ۲۸
تفاوت بزهکاری و مجرم ………………………………………………………………………….. ۳۰
عوامل خانوادگی ……………………………………………………………………………………… ۳۲
عوامل موجود در مدرسه ………………………………………………………………………… ۳۹
عدالت برای نوجوانان ………………………………………………………………………………. ۴۳
نظریه آنزیک در مورد تأثیر شخصیت در بزهکاری …………………………………….. ۴۵
جمع بندی و نتیجه گیری ………………………………………………………………………….. ۴۷
پیشینه تحقیق ………………………………………………………………………………………….. ۴۹
پژوهشهای معاصر…………………………………………………………………………………… ۵۱
راه های پیشگیری…………………………………………………………………………………….. ۵۳
نظریه فلاسفه یونان………………………………………………………………………………….. ۵۶
عزت نفس ………………………………………………………………………………………………. ۶۲
ابعاد عزت نفس ………………………………………………………………………………………. ۶۴
مفهوم خود …………………………………………………………………………………………….. ۶۵
ابعاد خویشتن………………………………………………………………………………………….. ۶۶
عوامل موثر بر سطح خودپنداری……………………………………………………………….. ۶۶
فصل سوم: روش اجرای تحقیق
تعریف جامعه آماری ……………………………………………………………………………….. ۷۲
نمونه آماری و شیوه نمونه گیری ……………………………………………………………… ۷۲
نوع و روش تحقیق ………………………………………………………………………………….. ۷۲
ابزارهای اندازه گیری متغیرهای تحقیق ……………………………………………………… ۷۲
شیوه نمره گذاری گزینه ها ………………………………………………………………………. ۷۳
روش آماری تحقیق …………………………………………………………………………………. ۷۴
فصل چهارم : بیان و تحلیل داده ها
تجزیه و تحلیل آماری ………………………………………………………………………………. ۷۶
توصیف داده ها ………………………………………………………………………………………. ۷۸
نمودار شماره ۱………………………………………………………………………………………. ۸۰
جدول شماره ۳………………………………………………………………………………………… ۸۱
نمودار شماره ۲……………………………………………………………………………………… ۸۲
تحلیل داده ها ………………………………………………………………………………………… ۸۳
فصل پنجم : خلاصه بحث و نتیجه گیری
محدودیت های تحقیق ………………………………………………………………………………. ۸۷
پیشنهادات تحقیق …………………………………………………………………………………….. ۸۷
منابع ……………………………………………………………………………………………………… ۸۸
ضمائم
آزمون خودپنداره بک ………………………………………………………………………………. ۹۰
شیوه نمره گذاری گزینه های تست بک……………………………………………………….. ۹۹
مقدمه
از زمانیکه انسان پا به عرصه وجود گذاشت ، تنوع در رفتار ، افکار ، احساسات و نگرشهای او چیزی بود که همواره جلب توجه کرده است . تنوع در ویژگی های شخصیتی موجب گردیده است که هر یک از افراد بشر شخصیت منحصر به فردی داشته باشند حتی در بین دوقلوهای همزاد که ظاهرا شبیه به هم هستند ، این تفاوت و افتراق در ویژگی های شخصیتی آنها کاملاً آشکار است از آنجا ئی که دوران نوجوانی یکی از مهمترین مراحل زندگی بشری است با این وجود، مرحله ای پر کشمکش و گاه دشواری در زندگی است چرا چنین است؟ اولین و آشکار ترین پاسخ این است که نوجوانی و بخصوص سالهای اول نوجوانی قبل از هر چیز ، دوران تغییرات جسمانی ، روانی و شناختی و نیز تغییر در الزامات اجتماعی است این نا عادلانه است که درست زمانی که نوجوان با سرعت بی سابقه ای بلوغ جسمانی را می گذراند ، اجتماع از او می خواهد در مستقل باشد ، روابطش را با همسالان و بزرگسالان تغییر دهد و سازگاری جنسی و آمادگی شغلی داشته باشد.( رشد و شخصیت کودک، مترجم، شهید یاسایی، سال ۱۳۷۰، صفحه۵۳۱) نوجوان علاوه بر کنار آمدن با همه این تغییرات رشدی باید بکوشند تا هویتی برای خود کسب کنند . پاسخی برای این سوال بیابند که من کیستم ؟ (رشد شخصیت کودک،مترجم ، مهشید یاسایی، سال ۱۳۷۰ ، صفحه ۵۳۱)
انگیزه تحقیق :
از آنجایی که مطالعات اجتماعی نشان می دهد که بیشترین بزهکاران آسیب دیدگان بهنجار یک جامعة نابهنجارند یعنی افرادی که از نظر روانی ، طبیعی و بهنجارند ولی بعلت شرایط جامعه نا بهنجار دست به بزهکاری می زنند و نیز جمعیت کثیری از افراد کشورمان را نوجوان تشکیل می دهند که آینده سازان جامعه محسوب می گردند.
بنابراین رسیدگی به امور و مسایل آن باید از اولویت خاصی برخوردار باشد . با توجه به اینکه عده کثیری از نوجوانان جامعه که در آیندة نه چندان دور باید از نیروی آنها جهت سازندگی کشور استفاده شود تحت عنوان افراد مجرم و بزهکار در کانونهای اصلاح و تربیت بسر می برند. بنابراین مطالب فوق محقق را بر آن داشت تا بررسی و مقایسه بین ویژگی های شخصیتی نوجوانان بزهکار پسر با نوجوانان عادی انجام دهد تا با شناسایی بهتر ویژگی های شخصیتی این گروه بتوان خدمات راهنمایی مشاوره ای بیشتر و مطلوب تری به آنان ارائه دادواین قشر آسیب پذیر را با ذکر علل و عوامل بزهکاری یاری نمود .( قائمی، علی، شناخت و هدایت و تربیت نوجوانان و جوانان، سال ۱۳۶۴،ص ۸۵)
فایل بصورت ورد ٩٨ صفحه قابل ویرایش می باشد